Zpravodajství a publicistika

Žurnalistika má dva základní pilíře: zpravodajství a publicistiku. Cílem zpráv je informovat publikum o aktuálních a významných událostech. Profesionální novináři by měli publikovat pouze ověřené informace a dodržovat základní pravidlo, že zprávy nesmí obsahovat jejich osobní názory či hodnocení. Oproti tomu publicistika názory a postoje autora zahrnuje, do této kategorie patří například komentáře, glosy nebo satira. Nahlédněte prostřednictvím připravených lekcí pod pokličku toho, jaké mohou mít oba typy mediálních sdělení podoby. 

Pokud Vás zajímají fake news a dezinformace, prozkoumejte tyto lekce

Barmský VJ

2008 / 55 min. / titulky

Barmský aktivista vystupující jako Joshua tvoří spolu s dalšími novináři skupinu Democratic Voice of Burma

Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale

2014 / 17 min.

Gabrielovi se nelíbí chování FIFA v jeho komunitě. Chce zabránit zbourání domů a ovlivnit, jak mistrovství zasáhne místo, kde bydlí

Mimořádná zpráva

2018 / 32 min.

Český vrcholný politik se chystá za zavřenými dveřmi učinit zásadní oznámení. Jak se novináři na tuto událost připravují a jaký výsledný mediální produkt z ní vzejde?

Nic se neodpouští

2017 / 62 min. / titulky

Zineb El Rhazoui, marocká aktivistka a novinářka, se netají svými kritickými názory na islám a náboženství obecně. Za svobodou vyjadřování odešla do Francie, kde se stala redaktorkou satirického časopisu Charlie Hebdo.

Plážová bouře jako žádná jiná

2005 / 25 min. / titulky

Pláž Carcavelos, mnoho lidí se sluní a koupe. Zmatek. To jsou jediné jasné údaje, které se týkají onoho zločinu. Stal se ale vůbec?

Rádio Kobání

2016 / 69 min. / titulky

Mladá kurdská reportérka založila rádiovou stanici v sutinách svého rodného syrského města. Rádio Kobání se stalo nejen zdrojem informací, ale i energie a pocitu stability v obdobích války i klidu.