O propojenosti našeho světa během Týdnů globálního vzdělávání

10.10.2024 / JSNS

“Můj svět – tvůj svět – náš svět!” To je téma letošních Týdnů globálního vzdělávání, které připadají na 14.–25. října a kterých jsme součástí. Stručně a výstižně zachycuje, čeho se učením o různých částech světa snažíme dosáhnout, a to je pochopení rozdílů, podobností a souvislostí mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Přidejte se ke školám a vzdělávacím institucím napříč Evropou, které se budou propojenosti světa věnovat. Přečtěte si naše tipy, jak s tímto tématem ve třídě pracovat. 

Vizualizujte, co jste už probrali a kde máte ještě bílá místa. Vytvořili jsme unikátní mapu světa, do které můžete společně s žáky a studenty zapisovat, kterým zemím jste se výuce již věnovali a v jakých místech se odehrávají příběhy filmů, které jste na našich stránkách shlédli. Objednejte si zdarma vytištěnou mapu velikosti A2 nebo si jí můžete stáhnout v PDF. Nevíte, jak začít? Pomůže vám průvodce Krok za krokem globálním vzděláváním.   

Náš svět: Afghánistán 

Vybrali jsme lekce, které můžete využít (nejen) během Týdnů globálního vzdělávání. Jedná se o pět filmů pojednávajících o Afghánistánu. Není snadné učit o zemi, jejíž politická situace je tak komplexní, sahá do daleko do minulosti a neustále se dramaticky proměňuje. I proto jsme aktualizovali Otázky a odpovědi, které u těchto lekcí najdete.  

S pomocí následujících lekcí můžete otevřít téma životu v Afghánistánu ve svých hodinách. Vytvoříte tak základ a kontext, který se vám bude hodit pro novou lekci Kábul k srdci, kterou brzo najdete na webu. Animovaný snímek z roku 2023 zachycuje příběh dvou kamarádek, které rozdělil Tálibán. Možná si ho pamatujete z letošního festivalu Jeden svět. 

Manželka za 50 ovcí: Tento film sleduje příběh Sabere, mladé afghánské dívky, která byla v deseti letech nucena vstoupit do manželství s mnohem starším mužem, jenž ji čtyřikrát přivedl do jiného stavu. „Často jsem myslela na sebevraždu,” vzpomíná Sabere na manželský život se slzami v očích. Jako jedna z mála měla štěstí, že se jí podařilo uniknout a ukrýt se v azylovém domě pro ženy s podobným osudem. Ani tady ovšem nemá vyhráno. Film se věnuje tématu nucených sňatků – zejména mladých dívek – a na problémy, jimž čelí ženy, které se snaží takovým situacím uniknout. 

Fáridulláh má dnes volno: Snem jedenáctiletého Farídulláha je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci. Dokument upozorňuje na přetrvávající dětskou práci a chudobu v Afghánistánu a na sny a touhy dětí žijících v takových podmínkách. 

Škola v Kálú: Film poukazuje na problémy, kterým čelí dívky při přístupu ke vzdělání v Afghánistánu, zejména ve venkovských oblastech. Devítiletá Fakhereh nechce být jen pastýřkou koz, baví ji učení – navštěvuje právě třetí třídu. Do školy ale chodí pěšky a cesta jí trvá dvě a půl hodiny. Každé ráno musí hnát kozy na pastvu a nosit svému otci oběd. Dokáže to změnit? Má vůbec možnost jít za svým snem?