Seskok Anthropoidu - 29. prosinec 1941

V noci z 28. na 29. prosince 1941 byly nad územím tehdejšího protektorátu vysazeny tři paravýsadky - Anthropoid, Silver A a Silver B. Výsadek Anthropoid tvořili Jozef Gabčík a Jan Kubiš. Jejich úkolem bylo provést atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

 

V aktivitě budou žáci uvažovat o motivaci odbojářů k takovému činu i o významu atentátu pro československé dějiny a seznámí se s dobovými dokumenty.

 

STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRAMENY A MATERIÁLY

Anotace:

Žáci se v aktivitě seznámí se dvěma dobovými dokumenty a jedním populárně naučným textem vztahujícím se k operaci Anthropoid – atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Pomocí aktivity s pracovními listy a následné diskuze zasazují události do širšího kontextu, uvažují o motivaci zapojených odbojářů i o tom, jaký byl význam operace Anthropoid pro československé dějiny. 

Doporučený věk: 14+

Pomůcky:

  • PRAMEN 1 (úřední záznam ze schůze 3. 10. 1941);
  • PRAMEN 2 (shrnutí úkolu od Jana Kubiše);
  • MATERIÁL (text Atentát na Heydricha);
  • PRACOVNÍ LIST 1;
  • PRACOVNÍ LIST 2.

Úkoly:

  1. Sdělte žákům, že tématem hodiny je atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Zeptejte se, co o atentátu vědí, a dobrovolníky nechte odpovědět. Na tabuli nebo flipchart zapisujte hlavní informace, které žáci řeknou. Pokud něco podstatného chybí, doplňte informaci vy sami.
  2. Rozdejte žákům do dvojic vytištěný PRAMEN 1, MATERIÁL a pro každého PRACOVNÍ LIST 1. Řekněte jim, ať na základě četby textu odpovědí na otázky.
  3. Diskutujte o motivaci osob, které žáci v PRACOVNÍM LISTU 1 vybrali jako odvážné. Můžete se ptát např.: Co je k tomu vedlo? Z čeho mohli mít strach? Kvůli čemu byste se odvážně zachovali vy sami?
  4.  Rozdejte opět do dvojic vytištěný PRAMEN 2 a pro každého PRACOVNÍ LIST 2. Nechte žáky odpovědět na otázky.
  5. Zeptejte se žáků, co podle nich – na základě četby všech textů – v příštích měsících čekalo autora PRAMENE 2. Odpovědi zapisujte na tabuli nebo flipchart. Nemusí být faktograficky správné, naopak diskutujte o tom, co všechno se mohlo stát.
  6. Na závěr vyzvěte žáky k diskuzi na následující témata: Kdo a proč provedl atentát na Heydricha? Co tyto lidi motivovalo k účasti na operaci Anthropoid? Myslíte si, že měli podporu dalších účastníků odboje? Jaký je význam operace Anthropoid pro československé dějiny?
Mé oblíbené filmy

Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce

Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.