Ti druzí
45 min. / 12+ Doporučené aktivity: Kdo jsou ti druzí, Černá a bílá není černobílá
Willem Timmers, Ilja Kok / Nizozemsko, Etiopie / 2011 / 25 min. / titulky / 12–21 let
Ženy kmene Mursi v Etiopii jsou známé svými talířky ve rtu a velkými náušnicemi, ale řada bizarních ozdob je nová a používají je hlavně tehdy, když za nimi přijíždějí turisté ochotní platit za exotické fotky. Film skrze setkání domorodé ženy a holandské turistky ukazuje ničivé dopady turismu na tradiční komunity.
Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce
DOPORUČENÉ AKTIVITY:
(12+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad hodnotami kultury, v níž žijí, v konfrontaci s kulturou cizí. Žáci si jejím prostřednictvím uvědomí, že nelze vše měřit optikou vlastní kultury a že je třeba odlišný způsob života respektovat.
(16+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s antropologickými pojmy, jako jsou kulturní relativismus, etnocentrismus a tradice, které si osvojí a dokážou je ve správném kontextu použít v rámci diskuse.
Zkušenosti z praxe:
„Lekcí „Ti druzí“ začínám obvykle připomenutím základních pojmů, popř. vysvětlením nových v odborném předmětu. Film promítám především v předmětech Zeměpis cestovního ruchu (ZCR), tedy I. a II. ročník a nově jsem vyzkoušela lekci v odborném předmětu Technika cestovního ruchu (TCR) ve III. ročníku. V TCR se žáci postupně seznamují s pojmy „cestovatel, turista, výletník, návštěvník“, dále s úlohou státu a organizací v cestovním ruchu nebo s rozdíly mezi „měkkým a tvrdým“ turismem. Jako trend se zmiňuje také „responsible travel“ a je tedy velmi vhodné lekci zařadit. Navíc TCR se vyučuje jako dvouhodinový blok a třídy se půlí, což je podle mě ideální kombinace. Záleží samozřejmě na dohodě s ostatními vyučujícími.
Nejdříve zařazuji metody reflexe emocí – Jedno slovo a také I.N.S.E.R.T., v dalším čase pak a nejvíce aktivity „Kdo jsou ti druzí“ a „Černá a bílá není černobílá“. Ohlasy žáků na promítání dokumentu jsou většinou velmi silné. Z vyjádřených emocí převládají smutek, lítost, znechucení, zlost, ale často se objevuje i stud nebo vděčnost. Nad tradicemi Mursijů vyjadřují žáci znechucení a odpor, popř. je jim líto „zmrzačených“ žen, ale postupně se dostaneme k některým našim „zvláštním“ tradicím a zvykům, které mohou být nepochopitelné pro jiné kultury.
Nejvíce negativních emocí a také stud vzbuzuje chování holandské turistky, která ačkoliv se snaží připravit na návštěvu v tradiční vesnici a je předem informována o místních zvyklostech, se postupně chová velmi nepěkně k místním lidem a hlavně dětem. Její pozdější sebereflexe a lítost je vnímána spíš negativně a vyznívá pro žáky falešně. Obecně se pak diskutují otázky práv turistů na zážitky a lidské důstojnosti.
Pozitivně je vnímána úcta Mursijů k dodržování tradic („cítí se tak dobře“), komunitní život kmene a spokojenost Mursijů při počítání vydělaných peněz. Žáci také kladně oceňují „přizpůsobení tradic“ turistům, tedy malování těl i talířků, které se tak stávají atraktivnějšími a lépe zpeněžitelnými.
Velmi zajímavé je pro žáky také porovnání hodnot naší kultury a kultury Mursijů. Většinou najdeme dost společných hodnot (rodina, láska, spokojenost, peníze), ale i ty, které pro nás nejsou tak důležité, a naopak pro Mursije ano (tradice). Někdy ale žáci těžko hledají výhody našeho způsobu života.
Film doporučuji kolegům použít pro obor Cestovní ruch. Je dobré se s filmem a doporučenými aktivitami nejdřív dobře seznámit a lekci si naplánovat. Určitě je nutné počítat s dostatkem času, vhodné je využití „dvouhodinovky“, což je výhoda v odborných předmětech, které jsou většinou takto koncipovány. K filmu se dá samozřejmě i vrátit, ale nejsilnější jsou čerstvé zážitky a emoce. Na odborné předměty se většinou půlí třídy, a to je samozřejmě lepší prostředí pro diskusi, kdy se přirozeně zapojí více studentů.“
Miroslava Vlčková, Obchodní akademie Hovorčovická, Praha 3
Informační texty: Otázky a odpovědi (původní kultury/národy, vliv turismu na tradiční kultury)
Zavřít