Tipy pro odborné předměty na středních odborných školách

Jak využít lekce v odborné výuce pro obory ošetřovatelství, psychologie nebo cestovní ruch? Připravili jsme pro vás tipy přímo do výuky. Ve spolupráci s vyučujícími jsme vybrali filmy, které souvisejí s tématy těchto oborů, a otestovali je na středních odborných školách.

Rozklikněte si boxy s filmy a přečtěte si doporučení od vašich kolegyň a kolegů: jak film zařadit do hodin a na co se při práci se studenty zaměřit. 

Ti druzí

45 min. / 12+
Doporučené aktivity: Kdo jsou ti druzí, Černá a bílá není černobílá 

Ti druzí

45 min. / 12+
Doporučené aktivity: Kdo jsou ti druzí, Černá a bílá není černobílá 


Willem Timmers, Ilja Kok / Nizozemsko, Etiopie / 2011 / 25 min. / titulky / 12–21 let

Ženy kmene Mursi v Etiopii jsou známé svými talířky ve rtu a velkými náušnicemi, ale řada bizarních ozdob je nová a používají je hlavně tehdy, když za nimi přijíždějí turisté ochotní platit za exotické fotky. Film skrze setkání domorodé ženy a holandské turistky ukazuje ničivé dopady turismu na tradiční komunity.

Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÉ AKTIVITY:

Kdo jsou ti druzí

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad hodnotami kultury, v níž žijí, v konfrontaci s kulturou cizí. Žáci si jejím prostřednictvím uvědomí, že nelze vše měřit optikou vlastní kultury a že je třeba odlišný způsob života respektovat.

Černá a bílá není černobílá

(16+, 45 min. včetně projekce)

Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s antropologickými pojmy, jako jsou kulturní relativismus, etnocentrismus a tradice, které si osvojí a dokážou je ve správném kontextu použít v rámci diskuse.

Zkušenosti z praxe:

„Lekcí „Ti druzí“ začínám obvykle připomenutím základních pojmů, popř. vysvětlením nových v odborném předmětu. Film promítám především v předmětech Zeměpis cestovního ruchu (ZCR), tedy I. a II. ročník a nově jsem vyzkoušela lekci v odborném předmětu Technika cestovního ruchu (TCR) ve III. ročníku. V TCR se žáci postupně seznamují s pojmy „cestovatel, turista, výletník, návštěvník“, dále s úlohou státu a organizací v cestovním ruchu nebo s rozdíly mezi „měkkým a tvrdým“ turismem. Jako trend se zmiňuje také „responsible travel“ a je tedy velmi vhodné lekci zařadit. Navíc TCR se vyučuje jako dvouhodinový blok a třídy se půlí, což je podle mě ideální kombinace. Záleží samozřejmě na dohodě s ostatními vyučujícími. 

Nejdříve zařazuji metody reflexe emocí – Jedno slovo a také I.N.S.E.R.T., v dalším čase pak a nejvíce aktivity „Kdo jsou ti druzí“ a „Černá a bílá není černobílá“. Ohlasy žáků na promítání dokumentu jsou většinou velmi silné. Z vyjádřených emocí převládají smutek, lítost, znechucení, zlost, ale často se objevuje i stud nebo vděčnost. Nad tradicemi Mursijů vyjadřují žáci znechucení a odpor, popř. je jim líto „zmrzačených“ žen, ale postupně se dostaneme k některým našim „zvláštním“ tradicím a zvykům, které mohou být nepochopitelné pro jiné kultury. 

Nejvíce negativních emocí a také stud vzbuzuje chování holandské turistky, která ačkoliv se snaží připravit na návštěvu v tradiční vesnici a je předem informována o místních zvyklostech, se postupně chová velmi nepěkně k místním lidem a hlavně dětem. Její pozdější sebereflexe a lítost je vnímána spíš negativně a vyznívá pro žáky falešně. Obecně se pak diskutují otázky práv turistů na zážitky a lidské důstojnosti. 

Pozitivně je vnímána úcta Mursijů k dodržování tradic („cítí se tak dobře“), komunitní život kmene a spokojenost Mursijů při počítání vydělaných peněz. Žáci také kladně oceňují „přizpůsobení tradic“ turistům, tedy malování těl i talířků, které se tak stávají atraktivnějšími a lépe zpeněžitelnými. 

Velmi zajímavé je pro žáky také porovnání hodnot naší kultury a kultury Mursijů. Většinou najdeme dost společných hodnot (rodina, láska, spokojenost, peníze), ale i ty, které pro nás nejsou tak důležité, a naopak pro Mursije ano (tradice). Někdy ale žáci těžko hledají výhody našeho způsobu života. 

Film doporučuji kolegům použít pro obor Cestovní ruch. Je dobré se s filmem a doporučenými aktivitami nejdřív dobře seznámit a lekci si naplánovat. Určitě je nutné počítat s dostatkem času, vhodné je využití „dvouhodinovky“, což je výhoda v odborných předmětech, které jsou většinou takto koncipovány. K filmu se dá samozřejmě i vrátit, ale nejsilnější jsou čerstvé zážitky a emoce. Na odborné předměty se většinou půlí třídy, a to je samozřejmě lepší prostředí pro diskusi, kdy se přirozeně zapojí více studentů.“ 

Miroslava Vlčková, Obchodní akademie Hovorčovická, Praha 3 

Informační texty: Otázky a odpovědi (původní kultury/národy, vliv turismu na tradiční kultury) 

Zavřít

Katka

45–90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Proč ne?

Katka

45–90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Proč ne?


Helena Třeštíková / Česká republika / 2009 / 90 min. / 13–21 let

Časosběrný dokument mapuje čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí.

Přehrát film (90 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Proč ne?

(13+, 45–90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky ke skupinové diskusi o závislosti na drogách. Žáci si uvědomí, co drogy přinášejí a co naopak berou. Zjišťují, jakými zdravými a bezpečnými způsoby lze drogy nahradit. Dozví se, jak se může vytvořit závislost na drogách, jak se projevuje a co může být její příčinou. Dále si osvojují postupy a skutečnosti, které přispívají k prevenci závislostního chování.

Zkušenosti z praxe:

„Žáci o Katčině příběhu diskutovali velmi emotivně, uváděli vlastní zkušenosti. Jedna žákyně již má za sebou těžkou drogovou závislost. Toho jsem využila a dala jí prostor ke sdílení vlastních zkušeností. Spolužáci ji poslouchali se zájmem a sami jí kladli doplňující otázky k tématu užívání drog a závislosti. Jako největší přínos shledávám, když o tématu hovoří člověk, který si vše prožil a mluví z vlastní zkušenosti.“

Eva Povová, Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Most

Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik závislosti, vliv drog na člověka)

Zavřít

V mé hlavě

90 min. / 12+ 
Doporučená aktivita: Život je krásný

V mé hlavě

90 min. / 12+ 
Doporučená aktivita: Život je krásný


Ashton Scott / Nový Zéland / 2016 / 30 min. / 12–21 let

„Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení. 

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Život je krásný

(12+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky ke kritickému hodnocení zacházení s potravinami během celého procesu od produkce po spotřebu. Mluvte s nimi o tom, jak se nakládá s jídlem v provozovnách, kam chodí žáci na praxi nebo jak využít lokální a sezónní potraviny při práci. Vymyslete společně příklady jak omezit plýtvání a vzbuďte u nich zodpovědnost za životní prostředí.  

Zkušenosti z praxe:

„Na naší zdravotnické škole jsme propojili předměty základy společenských věd/anglický jazyk (lekce je dostupná i v angličtině) a zdravotnická psychologie.  

Na ZSV jsem udělala úvod do tématu, ptala se, co ví o poruchách příjmu potravy, jaké druhy znají. Při výuce cizího jazyka tato diskuse proběhla v angličtině. Pak jsme si pustili film a proběhla reflexe emocí metodou jednoho slova, odpovědi jsme si zapisovali na tabuli do sluníčka.  

Kolegyně na hodině psychologie potom zrealizovala aktivitu Život je krásný. Napsala na tabuli „Život je krásný, ale když před tím zavřeš oči, nevidíš to.“ Pak si žáci stoupli do skupinek podle toho, jestli souhlasí, nebo ne. Následovala diskuse o tom, proč stojí tam, kde stojí. Povídali si o tom, co viděli ve filmu a rozebírali pohnutky a pocity hlavní hrdinky. Žáci velmi ocenili spolupráci a oporu rodiny, zkonstatovali, že to je velice důležitý moment na cestě k uzdravení. Negativně vnímali příchod anorexie: několik měsíců už měla problém a její okolí si toho nevšimlo/nemělo šanci všimnout. Zajímalo je proč se nesvěřila své rodině, i když byla velice podporující. 

V další části hodiny žáci pracovali s pracovním listem k tématu, o svých odpovědích si potom společně povídali. Za domácí úkol byl R.A.F.T., žáci psali dopisy hlavní hrdince. 

Praxe ukázala, že film je velice vhodný pro výuku zdravotnické psychologie, ideální je dvouhodinovka, jelikož samotný film trvá půl hodiny.  Maturitní obory Sociální činnost a Zdravotnické lyceum mají předmět psychologie a komunikace, ve třetím ročníku se učí poruchy socializace, závislostní chování.“ 

Svetlana Havlíčková a Renata Šubrtová, Střední zdravotnická škola Turnov 

Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny a léčení anorexie, jak pomoci člověku s poruchou příjmu potravy)

Zavřít
 

Proč a jak učit s filmem?

 

Materiály k objednání

  Ke stažení

„Učíme s filmem – metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce“

„Jak na reflexi emocí po filmové projekci soubor metodických materiálů do vyúky“