Gender a sexuální orientace

Otázky týkající se pohlaví, genderu nebo sexuální orientace se mohou zdát náročné, ale s pomocí filmů a materiálů v lekcích této kategorie je můžete v rámci třídy bezpečně otevřít. Filmy vyprávějí příběhy o stereotypizaci mužů a žen, o homofobii, o genderově a sexuálně podmíněném násilí, aniž by bylo nutné tyto pojmy přímo používat. Lekce se věnují i poznávání a prožívání vlastní identity.

Malé mužstvo

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Dva nebo jeden?

Malé mužstvo

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Dva nebo jeden?


Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8–13 let 

V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem. 

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Dva nebo jeden

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Za pomoci příběhu dvou vrstevníků se žáci zamyslí nad možnými předsudky, které se pojí k pohlaví jedince nebo k jeho etnickému původu. 

CÍLE 

Žáci:  

  • znají možné předsudky, které se pojí k pohlaví jedince nebo k jeho etnickému původu,
  • si uvědomují, do jaké míry může pohlaví nebo etnický původ ovlivnit možnosti člověka,
  • umějí pracovat s vlastními předsudky. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci) 

Zavřít

Giovanni – první klučičí akvabela

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: To jsou paradoxy

Giovanni – první klučičí akvabela

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: To jsou paradoxy


Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. /8–14 let 

Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání. 

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: To jsou paradoxy

(9+, 45 min. včetně projekce) 

V této aktivitě se žáci zamýšlejí nad rovností pohlaví ve sportu. V následné diskusi se baví o nerovnostech v dalších oblastech života. Zároveň si uvědomí, že každý člověk má jiné životní zkušenosti, a může mít na věci jiný názor 

CÍLE 

Žáci:  

  • formulují vlastní myšlenky k problematice rovnosti pohlaví, 

  • si uvědomují společenské předsudky,  

  • jsou empatičtí k postojům druhých. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, synchronizované plavání) 

Zavřít

Sbor

45 – 90 min, 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, přijímám tě

Sbor

45 – 90 min, 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, přijímám tě


Målbrottskören / Ina Holmqvist, Martina Carlstedt / Švédsko / 2021 / 28 min. / titulky / 12–15 let

Kdo jsem, když už nejsem dítě, ale ještě ne muž? Mladí zpěváci ze Stockholmského chlapeckého sboru procházejí obdobím proměny.

Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Přijímám se, přijímám tě

 (12+, 45 nebo 90 min. včetně projekce)

Žáci se zamýšlí nad tím, co na sobě mají rádi, a společně diskutují o proměnách těla a reakcích okolí. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní sebepéče, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle.

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují důležitost pozitivního postoje k sobě samému,
  •  zamýšlejí se nad tělesnými proměnami a jejich komentováním,
  •  učí se přijímat sami sebe i druhé.

Informační texty: Otázky a odpovědi (změny v dospívání, sbory, vyjádření autorek filmu)

Zavřít

Jen protože jsem dívka

45 min. / 13++
Doporučená aktivita: Koho se týká menstruační chudoba?

Jen protože jsem dívka

45 min. / 13++
Doporučená aktivita: Koho se týká menstruační chudoba?


Jen protože jsem dívka / Plan / Belgie / 2014 / 3 min. / 13–21 let

Brendar je mladá malawijská dívka, která by jednou chtěla být doktorkou nebo soudkyní.  Bojí se ale, že jí čeká jiný osud.

Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Koho se týká menstruační chudoba?

 (13+, 45 min. včetně projekce)

Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad problematikou menstruační chudoby a menstruačního stigmatu, zjistí, že se netýká pouze zemí globálního jihu, ale je běžná také v kontextu České republiky.

CÍLE

Žáci:

  • Seznamují se s pojmem menstruační chudoba a menstruační stigma,
  • zjišťují, že se menstruační chudoba netýká pouze zemí globálního jihu, ale také například České republiky,
  • zamýšlí se nad možnými způsoby, jak by bylo možné snížit počet žen a dívek, kterých se menstruační chudoba týká.

Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny nedostupnosti vzdělání)

Zavřít

Navždy hooligan

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti

Navždy hooligan

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti


I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13–21 let 

Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay. 

Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti

(13+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k pochopení příčin nenávistného a násilného chování některých osob vůči dalším skupinám lidí nebo jednotlivcům. Žáci společně vytvoří seznam příčin, se kterým po zhlédnutí filmu budou dále pracovat v souvislosti s vývojem chování hlavních hrdinů a proměnou jejich vzájemného vztahu. 

CÍLE 

Žáci: 

  •  si uvědomí, že nenávistné projevy a násilné chování mají své kořeny,

  •  zamýšlí se, kde se nenávistné postoje v lidech berou a jak ovlivňují jejich chování,

  •  diskutují o tom, jak se protagonisté dostali do této situace a jak se s ní vyrovnávají.

Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out) 

Zavřít

Navzdory strachu

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.

Navzdory strachu

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.


Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13–21 let 

Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření. 

Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.

(45 min. včetně projekce) 

Metoda se využívá především při práci s textem, dá se však dobře využít i pro reflexi. Pracuje se znaménky plus (+), minus (-), vykřičník (!), otazník (?) a dobře slouží pro vedení strukturované diskuze. Je vhodné s ní navázat po metodě Jedno slovo

Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, rodičovské povinnosti, agresivita, právní prostředí v ČR) 

Zavřít

Duhový šampionát

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě

Duhový šampionát

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě


Gay Champions / Nicolaas Veul a Tim Besten / Nizozemsko / 2012 / 48 min. / titulky / 14–21 let 

Mladí žurnalisté Nicolaas a Tim z Holandska vyrazili na Ukrajinu zdokumentovat tamější historicky první Gay Pride.

Přehrát film (48 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě

(14+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v aktivitě analyzují průzkum veřejného mínění o LGBT komunitě a zamýšlejí se nad tím, jak se veřejné mínění formuje. 

CÍLE

Žáci:

  • porovnávají postavení LGBT komunity v České republice a na Ukrajině,
  • jsou schopni analyzovat mediální sdělení ve formě grafu,
  • přemýšlejí o faktorech, které formují veřejné mínění.

Informační texty: Otázky a odpovědi (LGBT+, homofobie, postavení LGBT+ osob v ČR a na Ukrajině) 

Zavřít

Putinovy „Děti 404“

115 min. / 15+
Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?

Putinovy „Děti 404“

115 min. / 15+
Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?


Deti 404 / Pavel Loparev, Askold Kurov / Rusko / 2014 / 76 min. / titulky / 14–21 let 

V roce 2013 přijalo Rusko zákon proti „propagaci homosexuality“. Šikana gayů a leseb tak získala posvěcení z nejvyšších míst. 

Přehrát film (76 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?

(15+, 115 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity pokusí vžít do člověka s homosexuální orientací, naučí se respektovat odlišnosti druhých a pracovat s vlastními stereotypy a předsudky. 

CÍLE 

Žáci:  

  • jsou empatičtí k lidem s jinou než většinovou sexuální orientací,
  • si uvědomují své vlastní předsudky a absurditu přístupu a názorů části většinové společnosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (homofobie v Rusku, hnutí „Děti 404” a Jelena Klímová 

Zavřít

Říkejte mi Kuču

120 min. / 16+
Doporučená aktivita: Pětilístek

Říkejte mi Kuču

120 min. / 16+
Doporučená aktivita: Pětilístek


Call Me Kuchu / Katherine Fairfax Wright, Malika Zouhali-Worrall / Spojené státy / 2012 / 87 min. / titulky / 16–21 let 

Být v Ugandě homosexuálem je životu nebezpečné. Dokument sleduje stoupající hvězdu aktivisty za práva LGBT komunity Davida Kata. 

Přehrát film (87 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Pětilístek

(16+, 120 min. včetně projekce) 

Metoda představuje vhodný způsob, jak přimět žáky vyjádřit emoce po filmu formou volného verše. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (homosexualita, LGBT+ komunita v Ugandě a v ČR) 

Zavřít