Seberozvoj

V této kategorii jsou k dispozici lekce týkající se celkového osobnostního růstu a formování svého systému hodnot. Díky příběhům z těchto lekcí tak můžete s žáky a žákyněmi otevřít téma jejich ambicí, snů, cílů a zájmů a nechat je zamyslet se nad důležitou otázkou: „Kde jsem a kam bych se chtěl/a dostat?“ Žáci a žákyně si tak mohou vyzkoušet reflektovat svůj způsob života a jednání, a tím se dále rozvíjet.

Hadí dívka

50 min. / 7+
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny

Hadí dívka

50 min. / 7+
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny


Girl Against Gravity / Jens Pedersen / Dánsko / 2017 /21 min. / 615 let

Erdenchimeg je chudá jedenáctiletá dívka z Mongolska, která má svůj velký sen - chce se stát profesionální hadí ženou.

Přehrát film (21 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Životní cíle a sny

(7+ / 50 min. včetně projekce) 

Žáci se samostatně pomocí pracovních listů zamýšlí nad svými životními sny a cíli. Uvažují nad tím, co musí pro jejich dosažení udělat, a porovnávají je se sny a cíli chudé, ale nadějné mongolské hadí dívky, protagonistky filmu. 

CÍLE 

Žáci:

  • si sestaví seznam vlastních cílů a hodnot,
  • si dokážou představit, jaké cíle a hodnoty má cílevědomá dívka z chudých poměrů,
  • se seznámí s reáliemi života v Mongolsku.

Informační texty: Otázky a odpovědi (Mongolsko, život v jurtě, hadí ženy) 

Zavřít

Malé mužstvo

55 min. / 8+
Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?

Malé mužstvo

55 min. / 8+
Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?


Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 813 let 

V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?

( 8+ / 55 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad širokým spektrem pozitivních věcí, které může přinášet sport. Pomocí pantomimy je předvedou svým spolužákům a formou dopisu je pak sdělí svým rodičům či trenérům. 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují přínosy sportovní aktivity pro člověka,
  • vnímají sport jako zdroj radosti, zábavy a dobrých vztahů,
  • se pokusí svými pocity a myšlenkami oslovit své blízké – rodiče/trenéry.

Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci) 

Zavřít

Giovanni – první klučičí akvabela

90 min. / 8+
Doporučená aktivita: Můj sen

Giovanni – první klučičí akvabela

90 min. / 8+
Doporučená aktivita: Můj sen


Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. /814 let

Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání.

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můj sen

(8+ / 90 min. včetně projekce) 

Aktivita podporuje osobnostně sociální rozvoj jedince. Prostřednictvím výtvarné činnosti žáci pojmenují své sny, což jim umožní uvědomit si sebe sama a hledat cestu k vlastní hodnotě. Pomocí pracovního listu naplánují, jak svého cíle dosáhnou. 

CÍLE

Žáci:

  • pojmenují vlastní cíle a sny a hledají cestu, která vede k jejich naplnění,
  •  dokážou identifikovat své záliby a zájmy,
  • si uvědomují důležitost koníčků ve svém životě. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, synchronizované plavání)

Zavřít

Dulce

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Každý máme někdy strach

Dulce

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Každý máme někdy strach


Dulce / Guille Isa, Angello Faccini / Kolumbie / 2019 / 11 min. / 10–21 let
 
 Malá Dulce má strach z vody. Umět plavat je přitom pro její život ve vesnici na tichomořském pobřeží důležitější než cokoli jiného. Místo, kde se poetický snímek z Kolumbie odehrává, obklopují mangrovové močály. Každý den celé komunitě hrozí, že vlivem globálních klimatických změn stoupne hladina moře natolik, že jejich obydlí zmizí pod vodou.

Přehrát film (11 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Každý máme někdy strach

(10+, 45 min. včetně projekce)

Žáci v úvodu aktivity pojmenovávají své obavy a strachy, které mohou způsobovat, že se některým činnostem či věcem vyhýbají. Prostřednictvím projekce filmu zjišťují, jak se hlavní hrdinka vypořádává se svým velkým strachem z vody a plavání. Žáci jsou tak díky osobnímu příběhu mladé protagonistky motivováni ke společné diskusi o tom, jak lze s některými strachy a obavami pracovat a úspěšně je zvládat. 
 

CÍLE

Žáci:
  • umí pojmenovat své vlastní obavy a strachy, které je mohou limitovat v jejich životě,
  • zjišťují, co jim pomáhá obavy a strachy překonat nebo zmírnit, 
  • rozvíjejí schopnost empatie k sociálně a kulturně odlišným skupinám a lépe jim porozumí.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Kolumbie, mangrovové lesy, ekosystém, sběrači mušlí)
Zavřít

Leilina melodie

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Strom

Leilina melodie

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Strom


Laylas melodi / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 16 min. / 912 let 

Leila žije v afghánském sirotčinci. Když se po pěti letech odloučení ozve matka, očekává Leila její návštěvu s rozporuplnými pocity.

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Strom

(10+ / 45 min. včetně projekce filmu) 

Pomocí aktivity žáci rozvíjejí svou empatii a porozumění rodinným hodnotám. Uvědomí si význam rozdílných životních podmínek v různých zemích, ale i to, že bezpečí domova není pro všechny samozřejmostí. 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují svoje emoce a umějí je popsat,
  • jsou empatičtí,
  • si uvědomují své vlastní životní hodnoty,
  • dokážou charakterizovat rozdíl mezi životem dětí v Afghánistánu a svým vlastním životem,
  • umějí diskutovat o etických otázkách na základě skutečného příběhu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (vzdělávání a postavení žen v Afghánistánu, Tálibán) 

Zavřít

Sbor

45 - 90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Moje cesta životem

Sbor

45 - 90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Moje cesta životem


Målbrottskören / Ina Holmqvist, Martina Carlstedt / Švédsko / 2021 / 28 min. / titulky / 12–15 let
 
Kdo jsem, když už nejsem dítě, ale ještě ne muž? Mladí zpěváci ze Stockholmského chlapeckého sboru procházejí obdobím proměny. 
 

Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Moje cesta životem

 (12+, 45 nebo 90 min. včetně projekce)
 
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad významem změn v životě. Žáci si uvědomí, co všechno se mění v období dospívání a jak mohou tyto změny vnímat. V případě delší aktivity (90 min) si pak zmapují svůj dosavadní život a důležité momenty, které změnu přinesly. Žáci budou kreslit mapu života a popisovat změny, které v životě zažili.

CÍLE

Žáci:
  • si uvědomí význam změny v životě člověka,
  • seznámí se s fyzickými a psychickými změnami, kterými procházejí v období dospívání,
  • uvědomí si, jaké změny se v jejich životě udály a co pro ně znamenaly.
Informační texty: Otázky a odpovědi (změny v dospívání, sbory, vyjádření autorek filmu)
Zavřít

Každý je jedinečný

60 min / 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...

Každý je jedinečný

60 min / 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...


Local Heroes: Every-body Champs / TVF – UK / Nizozemsko / 2020 / 25 min. / titulky / 1319 let 

„Když si věříte, tak dokážete sakra úplně všechno,“ říká po svém vystoupení nadšeně newyorská básnířka Miss Afro Angel. Ve své tvorbě tematizuje přijetí vlastní identity a chce motivovat lidi jiné barvy pleti, aby měli rádi sami sebe.

Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...

(12+ / 60 min. včetně projekce) 

Žáci se zamýšlejí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si důležitost zdravého a pozitivního postoje k sobě samým,
  • otevírají téma vztahu k vlastnímu tělu,
  • učí se přijímat sami sebe,
  • uvědomují si důležitost pevného zázemí.

Informační texty: Otázky a odpovědi (body shaming, vnímání vlastního těla)

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: I když jsem chudý

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: I když jsem chudý


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 1114 let

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: I když jsem chudý

(12+ / 60 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad problematikou chudoby. Pomocí metody R.A.F.T. (program Čtením a psaním ke kritickému myšlení) napíšou vzkaz některé z postav zhlédnutého filmu. Aktivita vede žáky k vnímání chudoby v souvislostech a odbourává možné předsudky a stereotypy, které můžou mít s tímto problémem spojeny. 

CÍLE

Žáci:

  • prostřednictvím metody R.A.F.T. se vžijí do různých rolí a snaží se reagovat na problémy ve filmu,
  • přemýšlejí o pocitech hlavní hrdinky filmu,
  • pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí,
  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty.

Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana)

Zavřít

Miruna

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot

Miruna

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot


Girl on a mission / Eva van Barneveld, Heleen D'Haens / Nizozemsko / 2017 / 16 min. / 1215 let

Miruna je odhodlaná uspět v přijímacích zkouškách na policejní akademii a vymanit se z podmínek sociálně vyloučené lokality, kde žije.

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot

(12+ / 45 min. včetně projekce)

Žáci v aktivitě určují důležité životní hodnoty. Nejprve pracují samostatně a vytvářejí svůj vlastní žebříček hodnot. Následně společně sestavují myšlenkovou mapu na téma vzdělání a zamýšlejí se nad jeho důležitostí. Zjišťují, do jaké míry vzdělání ovlivňuje jejich současný i budoucí život. Následná projekce filmu jim ukazuje, že přístup ke vzdělání je pro některé děti složitý. 

CÍLE

Žáci:

  • se učí určit důležité životní hodnot,
  • si uvědomují význam vzdělání pro jejich život,
  • rozvíjejí schopnost empatie a porozumění k sociálně vyloučeným skupinám.

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální pracovníci)

Zavřít

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Proti strachu?

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Proti strachu?


In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / 1015 let

Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Proti strachu?

(12+ / 45 min. včetně projekce)

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad různými aspekty strachu. Uvažují, jaké může mít podoby, zda a co nám v životě přináší. Zároveň se navzájem o sobě dozvědí nové informace. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si, že strach je v mnoha případech velmi limitující emocí,
  • jsou si vědomi vlastního strachu a obav i možností, jak jim čelit,
  • chápou, že téměř každý kolem nás má určité obavy a strachy,
  • znají lépe sami sebe navzájem.

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, rozhovor s režisérem)

Zavřít

Daleko od rodiny

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Záchranná síť

Daleko od rodiny

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Záchranná síť


Daleko od rodiny / Girl Away from Home / Alisa Kovalenko, Simon Lereng Wilmont / Dánsko, Norsko / 2023 / 22 min. / 1220 let

Nastě je třináct let a ze všeho nejvíc miluje gymnastiku. Tvrdě dře a tréninku věnuje i čtyři hodiny denně, pět dní v týdnu. Všechno se ale v jednom momentě změní.

Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Záchranná síť

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k diskuzi o zvládání těžkých životních situací. Zamýšlí se nad opěrnými body ve svém životě, které jim pomáhají čelit obtížím a zvědomují si je. 

CÍLE

Žáci:

  • diskutují o momentech, které pomáhají hrdince filmu zvládat těžkou životní situaci,
  • pojmenovávají a zvědomují si opěrné body ve svém životě,
  • posilují svou schopnost přijímat překážky či obtíže jako součást života.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dopady války na psychiku mladých, pokračování Nastina příběhu) 

Zavřít

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Umění odpustit

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Umění odpustit


Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 1321 let

Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.

Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Umění odpustit

(13+ / 90 min. včetně projekce) 

Aktivita rozvíjí u žáků empatii a odmítání násilí. Žáci se pokusí vžít do hlavních postav a popsat jejich pocity a motivace v různých etapách jejich příběhu. Současně se zamyslí nad svou ochotou a schopností odpouštět. 

CÍLE

Žáci:

  • přemýšlejí o vlastnostech, postojích a pocitech hlavních postav filmu v různých obdobích jejich života,
  • uvažují a diskutují o úloze a potřebě odpuštění,
  • si uvědomují nutnost domýšlet důsledky svého chování,
  • rozvíjejí empatii a respekt k druhým.

Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, právní prostředí v ČR)

Zavřít

Lepší profil

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Jít si za svým snem

Lepší profil

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Jít si za svým snem


Jawline / Liza Mandelup / Spojené státy / 2019 / 58 min. / titulky / 1421 let

Austyn chce prorazit na sociálních sítích. Jeho fanouškovskou základnu tvoří hlavně dívky na prahu puberty. Chlapci jako Austyn jsou pro mnohé z nich virtuální verzí toho, čeho se jim v reálném světě nedostává: přátel, rodiny, spřízněné duše.

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jít si za svým snem

(14+ / 90 min. včetně projekce)

Žáci zapisují své životní cíle a sny a vymýšlejí, co vše se musí stát, aby se splnily. Po projekci a reflexi filmu debatují nad budoucností Austyna, protagonisty filmu, a uvažují nad tím, co je talent a čím by se podle nich měli lidé proslavit. 

CÍLE

Žáci:

  • zamýšlejí se nad svými životními cíli a sny,
  • uvědomují si překážky a úsilí k dosažení životních cílů,
  • zjišťují, co všechno stojí za úspěchem slavných influencerů.

Informační texty: Otázky a odpovědi (influencerství v ČR) 

Zavřít

Mallory

130 min. / 15+
Doporučená aktivita: Moje sny

Mallory

130 min. / 15+
Doporučená aktivita: Moje sny


Mallory / Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 98 min. / 1521 let 

Časosběrný dokument Heleny Třeštíkové přináší životní příběh drogově závislé matky Mallory, která po narození syna změnila svůj život. 

Přehrát film (98 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Moje sny

(15+ / 130 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad svými sny, což jim umožní lepší sebepoznání a pomůže jim při jejich realizaci. V rámci porovnání svých snů se sny hlavní postavy filmu si uvědomí faktory, které jednotlivce při vymezení jeho snů ovlivňují.   

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomí své sny,
  • reflektují své pocity z filmu,
  • rozvíjejí svou empatii.

Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik a léčba závislosti, vliv drog na život) 

Zavřít