Soužití v kolektivu

Dům plný snů

10-12 let

Dům plný snů

10-12 let


 

Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 /19 min. / 10—12 let

Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.

 

Přehrát film (19 min.)


Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením. 

Doporučená aktivita Pravidla chování (10+ let, 60 min. včetně projekce) 

Žáci si při aktivitě osvěžují nepsaná pravidla chování ve třídě. Uvědomují si, jak mohou nevhodným chováním vůči druhým negativně ovlivňovat jejich osobnost. V pracovním listu se snaží popsat, co vše se může stát, když zmiňovaná pravidla nedodrží.

 

CÍLE

Žáci:

  • jsou citlivější ke svým spolužákům, hlavně k těm odstrkovaným;  
  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty;  
  • snaží se pojmenovat příčiny agresivního chování šikanujících. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Tanečník Evžen

45 min. / 10-15 let

Tanečník Evžen

45 min. / 10-15 let


In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. /10—15 let

Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.

Přehrát film (17 min.)


Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci. 

 

Doporučená aktivita: Když smích bolí (10+, 45 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím psaní a čtení dopisů se žáci zamyslí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi – vzájemným posmíváním na základě vzhledu nebo odlišného chování.

 

CÍLE

Žáci:  

  • znají jeden z aspektů šikany mezi dětmi, kdy je oběť vysmívána a napadána kvůli svým koníčkům a vzhledu; 
  • dokážou se vcítit do pocitů člověka, kterému se druzí smějí; 
  • uvědomují si předsudky ve společnosti, na základě kterých jsou oběti vysmívány.  

 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit. 

Zavřít

Poradkyně

30 min. / 13+

Poradkyně

30 min. / 13+


TV spot / Recognize Immigrant Credentials / Kanada / 2006 / 1 min. / titulky / 13—21 let 

Řada imigrantů nepracuje za stejných podmínek jako lidé v zemích, kam přicházejí, dokonce i v případě, že mají mnohem vyšší kvalifikaci. 

Přehrát film (1 min.)


Doporučená aktivita – Identita (13+, 30 min. Včetně projekce) 

Při této aktivitě si žáci uvědomí jedinečné vlastnosti každého člověka, ale i to, v čem se lišíme a v čem jsme naopak stejní. 

 

CÍLE 

Žáci:  

  • uvědomí si vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých;  
  • pochopí, že existuje mnoho věcí, které je s druhými spojují, ale kterými se také odlišují, aniž by se museli cítit osamělí;  
  • na základě pochopení odlišnosti jako přirozeného stavu rozvíjejí vlastní pocit solidarity a respektu.  

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 11+

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 11+


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.

Přehrát film (20 min.)


Doporučená aktivita: Odpuštění (11+, 60 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k reflexi pocitů člověka, který je druhými odsuzován, a k přijetí zodpovědnosti za své jednání. V návaznosti na příběh, který si přečtou, předají cca třem spolužákům lístečky s prosbou o odpuštění dřívějších konfliktů. Aktivita tak rozvíjí empatii a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni. 

 

CÍLE 

Žáci:

  • respektují přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery, pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů,  
  • rozvíjejí a cíleně používají své komunikační dovednosti,  
  • analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí,   
  • umějí pracovat s emocemi. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi

Zavřít

Máme něco společného

45 min. / 8+

Máme něco společného

45 min. / 8+


All of Us / FranklinCovey / 3 min. / 8—21 let 

I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují. 

Přehrát film (3 min.)


Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti (8+, 45 min. Včetně projekce) 

Tato aktivita má za cíl ukázat žákům, že mají více společného, než si možná myslí. Žáci uslyší různá osobní prohlášení a budou na ně reagovat podle toho, jestli se jich týkají, nebo ne. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jaké mají s ostatními společné zkušenosti a zájmy, což může podpořit pocit jednoty ve třídě a pomoci žákům zbavit se předem vytvořených představ nebo stereotypů. Aktivita vede žáky k tomu, aby zapojili a rozvíjeli svou empatii, snažili se porozumět ostatním a naučili se oceňovat rozmanitost svých spolužáků a jejich pohledů na svět. To může přispět k vytvoření inkluzivnějšího a harmoničtějšího prostředí ve třídě. 

 

CÍLE 

  • Rozvíjet empatii a porozumění, naučit se oceňovat rozmanitost; 
  • Uvědomit si, že existují různé myšlenkové stereotypy a předsudky, které i my můžeme mít vůči lidem kolem nás. Tyto stereotypy však nemusí vždy odpovídat realitě
  • Zažít si bezpečné prostředí při sdílení osobních zkušeností.

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Létající Anne

45 min. / 8+

Létající Anne

45 min. / 8+


Anne je na první pohled obyčejná dívka. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky. 

Přehrát film (20 min.)


Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný (8+, 45 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí různorodost společnosti, kde každý má své místo. Aktivita je vede ke vnímání jinakosti, která je obohacuje, a učí je vzájemné toleranci i v rámci třídního kolektivu. 

 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují potřeby lidí s jinakostí
  • se zamýšlejí nad fungováním třídního kolektivu
  • přemýšlejí o tom, jak případně atmosféru ve třídě zlepšit.

 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Jenica & Perla

90 miin. / 13+

Jenica & Perla

90 miin. / 13+


 Rozálie Kohoutová / Česká republika, Francie / 2014 / 60 min. / titulky / 13—21 let

Jenica a Perla jsou kamarádky, které spojuje záliba v tanci. Obě právě vstupují do světa dospělých, který v jejich případě odráží problémy romské komunity v dnešní Evropě. 

Přehrát film (60 min.)


Doporučená aktivita: Rozmanitá třída (13+, 90 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí důležitost vzdělání a vliv prostředí na život člověka. V průběhu aktivity ve skupinách vyplňují pracovní list a zamýšlí se nad motivací ke vzdělávání, faktory, které ji ovlivňují, ale i nad pozitivy a negativy, která přináší multikulturní prostředí. 

 

CÍLE

Žáci:

  • učí se respektovat odlišnosti druhých lidí
  • rozvíjejí schopnost empatie
  • prověří své schopnosti diskuse a argumentace na téma vlastního vnímání odlišností.

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Černá ovce

90 min. / 15+

Černá ovce

90 min. / 15+


Black Sheep / Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15—21 let

Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů. 

Přehrát film (27 min.)


Doporučená aktivita: Alternativní scénáře (15+, 90 min. Včetně projekce) 

Při této aktivitě si žáci vyzkouší, jak působí chování skupiny na jednotlivce. Zamyslí se nad potřebou příslušnosti k určité skupině a zároveň zachování vlastní identity. 

 

CÍLE

Žáci:  

  • se zamýšlejí nad důsledky podlehnutí požadavkům určité skupiny
  • si osvojují konstruktivní způsoby, jak si poradit s tlakem vrstevníků
  • zkoumají proměny chování na základě životních zkušeností.

 

Informační texty: Otázky a odpovědi a Zpověď hlavního protagonisty filmu 

Zavřít

Malá

45 min. / 10+

Malá

45 min. / 10+


Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let

Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům. 

Přehrát film (10 min.)


Doporučená aktivita: Klíč k soužití (10+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se vciťují do vietnamské dívky, hlavní hrdinky filmu, píší úvahu, jak se asi cítí a o čem přemýšlí. Uvažují o odlišnosti i soužití lidí různých kultur. 

 

CÍLE

Žáci:  

  • dozvídají se, co je to autobiografický film 
  • píší úvahu z pohledu hlavní postavy 
  • zamýšlejí se nad tím, jak spolu mohou dobře žít lidé různých tradic a náboženství

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít

Jsem tu nový

60 min. / 8+

Jsem tu nový

60 min. / 8+


Nieuw / Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 8—14 let

Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se nemůže dočkat nového domova v Nizozemsku. 

Přehrát film (20 min.)


Doporučená aktivita: Vítáme tě mezi námi (8+, 60 min. Včetně projekce) 

Cílem aktivity je budovat u žáků pozitivní přístup k druhým a nebýt lhostejný k lidem, kteří se ocitli v obtížné situaci. Žáci se zamyslí nad potřebami migrantů a pokusí se vcítit do pocitů, které mohou lidé v nové zemi prožívat. 

 

CÍLE 

Žáci:  

  • jsou pozitivně naladěni na příchod nového žáka; 
  •  se umějí vcítit do pocitů druhých lidí;  
  • jsou tolerantní k ostatním. 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Zavřít