Dům plný snů
10-12 let
Dům plný snů
10-12 let
Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 /19 min. / 10—12 let
Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.
Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.
Doporučená aktivita Pravidla chování (10+ let, 60 min. včetně projekce)
Žáci si při aktivitě osvěžují nepsaná pravidla chování ve třídě. Uvědomují si, jak mohou nevhodným chováním vůči druhým negativně ovlivňovat jejich osobnost. V pracovním listu se snaží popsat, co vše se může stát, když zmiňovaná pravidla nedodrží.
CÍLE
Žáci:
- jsou citlivější ke svým spolužákům, hlavně k těm odstrkovaným;
- uvědomují si vlastní postoje a hodnoty;
- snaží se pojmenovat příčiny agresivního chování šikanujících.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Tanečník Evžen
45 min. / 10-15 let
Tanečník Evžen
45 min. / 10-15 let
In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. /10—15 let
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Doporučená aktivita: Když smích bolí (10+, 45 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím psaní a čtení dopisů se žáci zamyslí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi – vzájemným posmíváním na základě vzhledu nebo odlišného chování.
CÍLE
Žáci:
- znají jeden z aspektů šikany mezi dětmi, kdy je oběť vysmívána a napadána kvůli svým koníčkům a vzhledu;
- dokážou se vcítit do pocitů člověka, kterému se druzí smějí;
- uvědomují si předsudky ve společnosti, na základě kterých jsou oběti vysmívány.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
Poradkyně
30 min. / 13+
Poradkyně
30 min. / 13+
TV spot / Recognize Immigrant Credentials / Kanada / 2006 / 1 min. / titulky / 13—21 let
Řada imigrantů nepracuje za stejných podmínek jako lidé v zemích, kam přicházejí, dokonce i v případě, že mají mnohem vyšší kvalifikaci.
Doporučená aktivita – Identita (13+, 30 min. Včetně projekce)
Při této aktivitě si žáci uvědomí jedinečné vlastnosti každého člověka, ale i to, v čem se lišíme a v čem jsme naopak stejní.
CÍLE
Žáci:
- uvědomí si vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých;
- pochopí, že existuje mnoho věcí, které je s druhými spojují, ale kterými se také odlišují, aniž by se museli cítit osamělí;
- na základě pochopení odlišnosti jako přirozeného stavu rozvíjejí vlastní pocit solidarity a respektu.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 11+
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 11+
Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let
I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.
Doporučená aktivita: Odpuštění (11+, 60 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k reflexi pocitů člověka, který je druhými odsuzován, a k přijetí zodpovědnosti za své jednání. V návaznosti na příběh, který si přečtou, předají cca třem spolužákům lístečky s prosbou o odpuštění dřívějších konfliktů. Aktivita tak rozvíjí empatii a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
CÍLE
Žáci:
- respektují přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery, pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů,
- rozvíjejí a cíleně používají své komunikační dovednosti,
- analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí,
- umějí pracovat s emocemi.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Máme něco společného
45 min. / 8+
Máme něco společného
45 min. / 8+
All of Us / FranklinCovey / 3 min. / 8—21 let
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují.
Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti (8+, 45 min. Včetně projekce)
Tato aktivita má za cíl ukázat žákům, že mají více společného, než si možná myslí. Žáci uslyší různá osobní prohlášení a budou na ně reagovat podle toho, jestli se jich týkají, nebo ne. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jaké mají s ostatními společné zkušenosti a zájmy, což může podpořit pocit jednoty ve třídě a pomoci žákům zbavit se předem vytvořených představ nebo stereotypů. Aktivita vede žáky k tomu, aby zapojili a rozvíjeli svou empatii, snažili se porozumět ostatním a naučili se oceňovat rozmanitost svých spolužáků a jejich pohledů na svět. To může přispět k vytvoření inkluzivnějšího a harmoničtějšího prostředí ve třídě.
CÍLE
- Rozvíjet empatii a porozumění, naučit se oceňovat rozmanitost;
- Uvědomit si, že existují různé myšlenkové stereotypy a předsudky, které i my můžeme mít vůči lidem kolem nás. Tyto stereotypy však nemusí vždy odpovídat realitě
- Zažít si bezpečné prostředí při sdílení osobních zkušeností.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Létající Anne
45 min. / 8+
Létající Anne
45 min. / 8+
Anne je na první pohled obyčejná dívka. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky.
Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný (8+, 45 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí různorodost společnosti, kde každý má své místo. Aktivita je vede ke vnímání jinakosti, která je obohacuje, a učí je vzájemné toleranci i v rámci třídního kolektivu.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují potřeby lidí s jinakostí
- se zamýšlejí nad fungováním třídního kolektivu
- přemýšlejí o tom, jak případně atmosféru ve třídě zlepšit.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Jenica & Perla
90 miin. / 13+
Jenica & Perla
90 miin. / 13+
Rozálie Kohoutová / Česká republika, Francie / 2014 / 60 min. / titulky / 13—21 let
Jenica a Perla jsou kamarádky, které spojuje záliba v tanci. Obě právě vstupují do světa dospělých, který v jejich případě odráží problémy romské komunity v dnešní Evropě.
Doporučená aktivita: Rozmanitá třída (13+, 90 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí důležitost vzdělání a vliv prostředí na život člověka. V průběhu aktivity ve skupinách vyplňují pracovní list a zamýšlí se nad motivací ke vzdělávání, faktory, které ji ovlivňují, ale i nad pozitivy a negativy, která přináší multikulturní prostředí.
CÍLE
Žáci:
- učí se respektovat odlišnosti druhých lidí
- rozvíjejí schopnost empatie
- prověří své schopnosti diskuse a argumentace na téma vlastního vnímání odlišností.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Černá ovce
90 min. / 15+
Černá ovce
90 min. / 15+
Black Sheep / Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15—21 let
Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů.
Doporučená aktivita: Alternativní scénáře (15+, 90 min. Včetně projekce)
Při této aktivitě si žáci vyzkouší, jak působí chování skupiny na jednotlivce. Zamyslí se nad potřebou příslušnosti k určité skupině a zároveň zachování vlastní identity.
CÍLE
Žáci:
- se zamýšlejí nad důsledky podlehnutí požadavkům určité skupiny
- si osvojují konstruktivní způsoby, jak si poradit s tlakem vrstevníků
- zkoumají proměny chování na základě životních zkušeností.
Informační texty: Otázky a odpovědi a Zpověď hlavního protagonisty filmu
Malá
45 min. / 10+
Malá
45 min. / 10+
Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.
Doporučená aktivita: Klíč k soužití (10+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se vciťují do vietnamské dívky, hlavní hrdinky filmu, píší úvahu, jak se asi cítí a o čem přemýšlí. Uvažují o odlišnosti i soužití lidí různých kultur.
CÍLE
Žáci:
- dozvídají se, co je to autobiografický film
- píší úvahu z pohledu hlavní postavy
- zamýšlejí se nad tím, jak spolu mohou dobře žít lidé různých tradic a náboženství
Informační texty: Otázky a odpovědi
Jsem tu nový
60 min. / 8+
Jsem tu nový
60 min. / 8+
Nieuw / Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 8—14 let
Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se nemůže dočkat nového domova v Nizozemsku.
Doporučená aktivita: Vítáme tě mezi námi (8+, 60 min. Včetně projekce)
Cílem aktivity je budovat u žáků pozitivní přístup k druhým a nebýt lhostejný k lidem, kteří se ocitli v obtížné situaci. Žáci se zamyslí nad potřebami migrantů a pokusí se vcítit do pocitů, které mohou lidé v nové zemi prožívat.
CÍLE
Žáci:
- jsou pozitivně naladěni na příchod nového žáka;
- se umějí vcítit do pocitů druhých lidí;
- jsou tolerantní k ostatním.
Informační texty: Otázky a odpovědi