Rizika internetu

Pro každého, kdo se pohybuje v online světě, je dobré znát rizika internetu. Ta se přitom netýkají jen závislostí nebo kyberšikany (tato témata probíráme v jiných kategoriích), ale také různých podvodů nebo jiných otázek spjatých s bezpečností a soukromím.

V digitálním světě: Hesla

60 min. / 8+
Doporučená aktivita: Hesla

V digitálním světě: Hesla

60 min. / 8+
Doporučená aktivita: Hesla


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8–12 let 

Hesla chrání to nejcennější, co v prostoru internetu máme. Piráti se mohou dostat do našich emailových schránek a k dalším citlivým informacím a dokumentům. ředejít tomu můžeme zvolením silného hesla. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hesla

(8+, 60 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad důležitostí ochrany cenností a osobních údajů – jak v reálném, tak i virtuálním světě. V úvodu aktivity žáci hádají, co cenného nebo tajného se skrývá v pokladničce či kufru a jakým jedinečným klíčem se lze dostat dovnitř. Žáci si dále vyzkouší vytvořit silné heslo. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se zamyslí nad hodnotou soukromí a cenných předmětů nebo informací,
  • se naučí, jak vytvořit silné heslo,
  • se dozví, jaká hesla určitě nepoužívat.

Informační texty: Otázky a odpovědi (bezpečné heslo, používání hesel, co dělat při ukradení hesla) 

Zavřít

Děti online (Zachy)

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Můj čas online

Děti online (Zachy)

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Můj čas online


Děti online (Zachy) / Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 17 min. / 10–21 let 

Většina dnešních dětí dokáže ovládat počítač či mobilní telefon dříve, než se naučí zavazovat si tkaničky nebo jezdit na kole. Po celém světě vyrůstají nové generace dětí, které tráví výrazně více času ve virtuálním světě než hraním si na hřišti. 

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můj čas online

(10+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity zapojují do dialogů a zkoumají fenomén youtuberství z různých perspektiv. Přemýšlejí nad množstvím času, který tráví online, a jaké výhody a nevýhody to přináší. Zvažují, jaké překážky mohou stát v cestě mladým lidem při dosahování cílů a jaký vliv má blízké okolí na jejich rozhodnutí. 

CÍLE 

Žáci: 

  • umí diskutovat o youtuberství z různých úhlů pohledu,
  • si uvědomují množství času, které na internetu tráví a jaký to má pozitivní i negativní vliv na jejich život,
  • přemýšlí nad vlivem rodiny a blízkého okolí při rozhodování o budoucím povolání. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (YouTube, charakteristika, motivace, cílové skupiny youtuberů, fenomén youtuberů a starší generace) 

Zavřít

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně


digistories-alexDigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / 2021 / 15 min. / 11–15 let 

DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím videohry vcítí do role Nely a prožijí skrze její příběh kyberšikanu. Uvědomují si sílu slov v online prostředí a snaží se najít řešení, jak se kyberšikaně bránit. 

CÍLE 

Žáci: 

  • rozpoznají, co je kyberšikana,
  • získají strategie, jak se kyberšikaně bránit a jak na ni reagovat,
  • chápou sílu slov a budují si návyky bezpečné komunikace v online prostředí.

Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana a šikana, formy a oběti kyberšikany, mýty o kyberšikaně, jak se bránit) 

Zavřít

DigiStories: Alex

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu

DigiStories: Alex

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu


Digistories: Alex / JSNS, Charles Games / 2023 / 20 min. / 11–15 let 

Alex a Lea jsou spolužáci a nejlepší kamarádi. Mají společné koníčky, často si píší na sociální síti a společně také hrají fiktivní online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými.  Jak se k tomu postaví Alex? 

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě rozdělí na skupiny. Polovina žáků se vcítí do postavy Alexe, pokusí se pochopit, jak se Alexe dotýkalo chování kamarádky Ley, a poradit mu, jak by jí mohl pomoci. Druhá část žáků přemýšlí nad tím, proč Lea věnuje hraní tolik času, jaké důsledky to může mít ve skutečném životě a jakými cestami je opět možné získat kontrolu nad časem tráveným online. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se seznámí s projevy problematického chování spjatého s užíváním digitálních technologií,
  • přemýšlejí o důležitosti zdravých návyků v digitálním prostředí,
  • uvažují o možnostech seberegulace v používání digitálních technologií.

Informační texty: Otázky a odpovědi (zdravé návyky v digitálním světě,  jak pomoci, když se online svět vymkne kontrole) 

Zavřít

Bankovkovi: Nákup přes internet v zahraničí

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Generátor otázek

Bankovkovi: Nákup přes internet v zahraničí

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Generátor otázek


Bankovkovi: Nákup přes internet v zahraničí  / Jakub Šmíd / Česká republika / 2020 / 15 min. / 13–21 let

Seriálová epizoda Bankovkových vysvětluje, jaká rizika může mít nákup zboží ze zahraničí. Proč být ostražitý, když e-shop umožňuje pouze platbu předem? A není někdy lepší objednat si zboží od lokálních prodejců?  

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Generátor otázek

(13+, 45 min. včetně projekce)

Žáci pomocí aktivity vytvoří sadu otázek, na které budou následně během sledování filmu hledat odpovědi. Lekce vede žáky k porozumění pravidlům a rizikům nákupu na internetu. Žáci získají základní informace o nakupování na internetu.

CÍLE

Žáci:

  • znají základní informace o principech nákupu přes internet,
  • umí vyhledávat odpovědi na své otázky,
  • si uvědomují rizika spojená s nákupem přes internet

Informační texty: Otázky a odpovědi (online nákupy, platební metody)

Zavřít

Stinné stránky AI

45 min. / 13 +
Doporučená aktivita: Koho sledujeme, čemu věříme

Stinné stránky AI

45 min. / 13 +
Doporučená aktivita: Koho sledujeme, čemu věříme


Stinné stránky AI / JSNS / Česká republika / 2025 / 11 min. / 13–21 let

 Deepfaky, deepnudes, AI chatboti nebo algoritmy sociálních sítí – svět umělé inteligence nabízí nové možnosti, ale přináší i závažná rizika. Krátké edukativní video přehledně vysvětluje, jak mohou být nástroje AI zneužity k manipulaci, podvodům nebo psychickému nátlaku. Nabízí prostor pro diskuzi o digitálním bezpečí, kritickém myšlení i hodnotě mezilidských vztahů v digitálním světě.

Přehrát film (11 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Koho sledujeme, čemu věříme

(13+, 45 min. včetně projekce)

Aktivita se věnuje rostoucímu fenoménu tzv. AI influencerů (uměle vytvořených vlivných osobností na sociálních sítích). Žáci nejprve zkoumají ukázky autentických instagramových profilů influencerů, z nichž někteří jsou vytvářeni pomocí umělé inteligence. Následně se zamýšlejí nad tím, v čem mohou být umělí influenceři atraktivní a v čem spočívají rizika nejen tohoto fenoménu, ale i obecného nahrazování skutečných lidí AI personami. Aktivita vede žáky k tomu, aby si uvědomili hodnoty autentických lidských vztahů a zamysleli se nad tím, jak může přehnaná interakce s AI ovlivňovat naše vnímání reálného světa.

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují obtížnost rozpoznání AI obsahu od lidského a chápou rizika s tím spojená
  • jsou schopni identifikovat mechanismy, které činí AI influencery přitažlivými
  • kriticky hodnotí dopady „dokonalého“ AI obsahu na vnímání reality chápou hodnotu autentických lidských vztahů a důležitost přijímání nedokonalostí v reálném světě

Informační texty: Otázky a odpovědi (prevence rizik spojených s AI), Jak na AI ve výuce? (průvodce pro učitele)

Zavřít

Hackers - útok na soukromí

45 - 90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kyberprostor jako náměstí

Hackers - útok na soukromí

45 - 90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kyberprostor jako náměstí


Hackers: Identity Theft / Matteo Born  / Švýcarsko, Francie  / 2023 / 52 min. / titulky / 13–21 let

Bankrotující firmy, zničené vztahy, zmařené životy. To vše mohou mít na svědomí hackeři. Pojďme se společně podívat, jak se nestát jejich obětí.

Přehrát část filmu

Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kyberprostor jako náměstí

(13+, 45 – 90 min. včetně projekce)

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí důležitost ochrany soukromí (nejen) na internetu. V první části sestaví seznam informací, které o sobě uvádějí na internetu a na sociálních sítích. V druhé pak vyberou z uvedených informací ty, které by zveřejnili například na školní nástěnce. Aktivitu je možné realizovat najednou nebo ji rozdělit na část před projekcí filmu a na část po jeho zhlédnutí.

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují nebezpečí kyberprostoru a důležitost ochrany soukromí,
  • znají pojem kyberbezpečnost a umí ho vysvětlit,
  • mají k dispozici základní pravidla pro bezpečné chování v kyberprostoru.

Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberbezpečnost, phishing, darknet)

Zavřít

Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Naivátor

Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Naivátor


Naivátor / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 13–21 let 

Je Země placatá? Pocházíme z mimozemšťanů? Škodí sex zdraví? Podle některých zpráv na internetu je toto všechno pravda. Hrdina spotu si nainstaloval aplikaci Naivátor a nechal se zlákat svody fake news. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Naivátor

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k seznámení se s tématem konspiračních teorií na příkladu teorie o placaté Zemi. Žáci pracují ve třech skupinách – jedna z nich analyzuje web s konspiracemi, druhá zkouší pomocí experimentu dokázat, že Země placatá být nemůže, a třetí se zamýšlí nad důvody, proč někteří lidé této teorii věří. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se seznámí s fenoménem konspiračních teorií a jejich základními rysy,
  • přemýšlejí o společenské nebezpečnosti důvěřování konspiračním teoriím,
  • kriticky vyhodnocují kvalitu internetových informačních zdrojů při formulaci vlastních názorů.

Informační texty: Otázky a odpovědi ( konspirační teorie, motivace k jejich šíření, jejich vznikání a důvody, proč jim část lidí věří, nebezpečí konspiračních teorií, jak je odhalit) 

Zavřít

Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Výhodný telefon

Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Výhodný telefon


Výhodný telefon / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 13–21 let 

Výhodný telefon je lekce z trojice Mediální gramotnost se vyplatí. Nabízí aktivitu pro žáky do hodin mediální výchovy o tom, jak rozpoznat přesvědčovací techniky reklamy a jak ověřovat informace. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Výhodný telefon

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita je zaměřena na rozvoj mediální a finanční gramotnosti. Žáci ve skupinách porovnávají výhodnost půjček, které lze sjednat přes internet, a analyzují strategie, které firmy v online prostředí využívají k přesvědčení uživatelů k nákupu jejich produktu nebo služby. 

CÍLE 

Žáci: 

  • umějí porovnat výhodnost půjček nabízených na internetu,
  • rozpoznají praktiky, kterými poskytovatelé půjček lákají klienty na zdánlivě výhodné nabídky,
  • si uvědomují, že půjčování si peněz s sebou přináší rizika.

Informační texty: Otázky a odpovědi (úrok, RPSN, kdo může v ČR poskytovat půjčky) 

Zavřít