Výzkumy: Češi neznají vlastníky médií a netrápí je to. Děti nedají bez smartphonu ani ránu

V květnu se objevily výsledky dvou zajímavých šetření týkajících se médií. Reprezentativní výzkum agentury STEM/MARK zjišťoval, jak Češi vnímají vlastnictví médií a jejich nezávislost. Studie společnosti Nielsen Admosphere se zabývala tím, jak děti využívají nové technologie. 

Hlavní výsledky v bodech 

VLASTNICTVÍ MÉDIÍ 

  • 85 % dotázaných ve věku 15-59 let souhlasilo s výrokem "U většiny médií nemám tušení, komu patří, kdo je jejich vlastníkem, 81 % se o vlastníky médií, která sledují, nezajímá 
  • 89 % respondentů považuje nezávislost médií za nezbytnou pro jejich fungování, přitom velmi podobné procento (88 %) se domnívá, že politici mohou ovlivňovat média bez ohledu na jejich vlastníka a podle 64 % respondentů má soukromý vlastník novin, rádia, nebo televize právo určovat směr nebo orientaci svého média 
  • čtvrtina dotázaných se domnívá, že je pro česká média lepší, pokud je vlastní zahraniční vlastníci 
  • 78 % respondentů si myslí, že dnešní noviny trpí nedostatkem kvalitních novinářů 

DĚTI A NOVÉ TECHNOLOGIE 

  • 8 z 10 dětí ve věku 10 - 14 let vlastní smartphone (ve skupině 6-14 let je to 58 %)
  • 96 % dětí, které mají smartphone, využívá internet (71 % jen přes wifi, 23 % wifi + mobilní data, 3 % pouze mobilní data)
  • Mezi oblíbené činnosti, ke kterým děti používají smartphone  alespoň jednou týdně, patří poslech hudby (77 %), hraní her (70 %), návštěva sociálních sítí (68 %) a sledování videí (60 %)
Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.