Youtubeři a reklama

Stále častěji velké české firmy spolupracují s youtubery na propagaci svých produktů a služeb. Žáci se v aktivitě dostanou do role šéfů marketingu, kteří chystají novou kampaň, do níž chtějí youtubery zapojit. Jak by měli jejich produkt propagovat? 

AKTIVITA

CÍLE:

  1. Žáci se zamýšlejí nad vlivem youtuberů na názory jejich vrstevníků.
  2. Žáci si uvědomují, že jednou z motivací pro natáčení videí je finanční zisk a nahlížejí na ně kritičtěji. 

POSTUP:

  1. Napíšeme na tabuli slovo INFLUENCER. Ptáme se žáků, co tento výraz znamená? (výraz pochází z angličtiny, influence = vliv, je to někdo,  kdo je hodně viditelný a má díky tomu vliv na názory velkého počtu lidí, např. celebrity, politici apod.)
  2. Ptáme se dál: Kdo patří mezi influncery, kterým vaše generace nejvíce naslouchá?
  3. Pravděpodobně zmíní youtubery. Doptáváme se dále: Jací youtubeři jsou nejvlivnější ve skupině vašich vrstevníkůOdpovědi zapisujeme na tabuli.
  4. Poté se ptáme: Proč youtubeři videa natáčejí? Ovlivňují nás nějak jejich videa Odpovědi můžeme zapisovat v bodech na tabuli. Měli bychom dojít k tomu, že jednou z motivací je finanční zisk.
  5. Ptáme se žáků: Kolik českých firem podle vás s youtubery spolupracuje při propagaci svých produktů a služeb?
  6. Rozdělíme žáky do skupin po čtyřech a zadáme jim jeden produktLISTU PRO VYUČUJÍCÍ a PRACOVNÍ LIST 2, v němž jsou otázky. Necháme jim čas k jejich zodpovězení. Jednotlivé skupiny pak prezentují své produkty a k nim plánované kampaně.

REFLEXE:

Reflexe probíhá formou diskuse. Ptáme se žáků: Jak poznat, kdy youtuber něco doporučuje proto, že je s produktem opravdu spokojený a kdy to dělá kvůli penězům? Nakolik podle vašeho názoru dovedou diváci na YouTube rozpoznat skrytou reklamu? Viděli jste u nějakého youtuberského videa informaci, že obsahuje placenou propagaci? Měli by podle vašeho názoru youtubeři videa, v nichž propagují nějaký produkt na základě placené spolupráce, takto označovat?

Žáci by si měli uvědomovat, že pro velkou část youtuberů nejsou videa jen zábavou, ale i zdrojem příjmů. Část peněz jim plyne přímo od YouTube za zobrazování reklam před a po zhlédnutí videa (čím sledovanější video, tím větší výdělek z reklamy), část za doporučování konkrétních produktů nebo jejich zobrazování (product placement) na základě smluv s danými firmami. Podle pravidel YouTube by videa obsahující placenou propagaci měla být označena, v praxi se to ale často neděje.

 

Zkušenost z praxe:

Aktivitu jsem testovala ve 3. ročníku SŠ v rámci lekce Děti online (Zachy). Ve fázi evokace jsme si povídali na téma influenceři a postupně se dostali k tématu YouTubeři a jejich vliv na mladou generaci. Žáci sdíleli vlastní zkušenosti a své oblíbence. Povídali jsme si o důvodech, proč je sledují a padaly důvody jako zábava, odreagování, ale i vzdělávání, rozšiřování si obzorů. Zmínili jsme však i negativa (ne všichni influenceři přinášejí kvalitní obsah). Dále jsme navázali tématem jejich spolupráce s výrobci různých produktů a způsobech jejich prezentování. 

Téma žáky od začátku zaujalo. Je dobré ho otevřít uvolněnou diskusí, neprezentovat svůj případný negativní postoj vůči dětem online, protože se žáci uzavřou a raději nic neřeknou. Několik žáků totiž zmínilo, že jsou si vědomi, že dospělí to odsuzují, nebo si z toho dělají srandu, rodiče to zakazují a nechápou. 

Následovala projekce filmu. Na konci jsem chviličku počkala, aby si žáci mohli utřídit myšlenky. Pocity po zhlédnutí jsme zpracovali pomocí metody jednoho slova. Někteří žáci měli potřebu vysvětlit svoje slovo a diskutovat o emocích, které v nich film vzbudil. Některá slova naopak zaujala mě, tak jsem se ještě sama doptávala. Více studentů zmínilo, že jim Zachy připomíná jejich dětství, protože se také chtěli stát YouTuberem a točili videa. Ještě během promítání několik žáků zjišťovalo, co Zachy dělá teď, našli jeho Instagram a byli zklamáni množstvím reklam na jeho profilu. 

Nakonec jsem rozdala pracovní listy k lekci. Aktivita žáky bavila, měli zajímavé nápady. Žáci pracovali v menších skupinkách, průběžně jsem si je obcházela a poslouchala, nebo si s nimi povídala o tom, co právě řešili. Probrat jejich nápady společně jsme již bohužel v rámci hodiny nestíhali, ale za domácí úkol dostali z druhé strany pracovního listu zformuloval své myšlenky pomocí metody I.N.S.E.R.T. 

Svetlana Havlíčková, Střední zdravotnická škola Turnov (3. ročník učebního oboru ošetřovatel a 3. ročník oboru zdravotnické lyceum)