Příběh

Nenech to být a zatoč se šikanou

Název projektu: Nenech to být

Kde vznikl: Brno, Gymnázium Vídeňská

Ocenění: vítěz Ceny Gratias Tibi v kategorii Cena O2 za vstřícnou a bezpečnou komunitu


Skupince kamarádů z brněnského gymnázia se povedlo spustit webové stránky a mobilní aplikaci s názvem Nenech to být. Díky tomu mohou studenti anonymně nahlašovat šikanu u sebe na škole a účinně s ní zatočit. Dosah skvělé myšlenky je úctyhodný. Zaregistrovalo se už přes 700 základních a středních škol z celé České republiky. Zájem už projevily i školy v Americe.

 

Nápad se objevil v podstatě náhodou koncem roku 2016. David Špunar a jeho kamarádi chtěli vymyslet něco nového. Původně mělo jít o kuchařku. Brzy se ale ukázalo, že ani jeden z nich neumí vařit. Nakonec někdo spontánně nadhodil, že by své IT znalosti mohli využít k pomoci druhým. Dostali se až k tématu šikany na školách. „Web a aplikaci jsme vymysleli především pro mlčící většinu, do které sami spadáme. Nešlo nám o ukazování na konkrétní agresory. Chtěli jsme, aby studenti aktivně nahlašovali, že je někde nějaká oběť šikany,“ říká David.

Svůj plán hned v začátku diskutovali s psycholožkou z Pedagogicko-psychologické poradny
v Brně, která jejich kroky dále nasměrovala. Krátce na to je zaštítila tehdejší ministryně školství a podpořila je i Linka bezpečí. Na webu i v mobilní aplikaci tak přibyla možnost, aby oběti nebo svědci šikany svůj problém konzultovali s profesionály z této organizace.

Projekt má bezesporu pozitivní přínos. Daří se mu prolomit bariéru strachu a neznalost studentů. Ti se totiž často bojí, že když upozorní na ubližování druhým, agresor se zaměří i na ně. Navíc také vždy nevědí, na koho konkrétního se ve škole obrátit. Web i mobilní aplikace tyto překážky skvěle řeší. Jednak je nahlašování problémů anonymní a za druhé se zprávy automaticky odesílají pověřeným pedagogům.

V současné době David se svým spolužákem Janem Slámou pracuje na obdobě Nenech to být pro americké školy s názvem FaceUp. Jelikož nechtěli pouze překopírovat českou verzi, udělali si průzkum amerických škol a přímo do Ameriky jezdí testovat. „Přidali jsme několik vylepšení. Prvním je online chat pro anonymní komunikaci mezi studentem a učitelem. Pak jsme přidali i funkci emergency button (nouzové tlačítko – pozn. redakce), která slouží v opravdu extrémních situacích, například když někdo do školy přinese zbraň. Student, který bude v nebezpečí, označí v systému přesné místo, kde se něco děje,“ vysvětluje David. Zdá se, že někdy je dobré neumět vařit. Místo kuchařky tak mohl vzniknout skvělý nápad, který zabraňuje ubližování druhým.


DAVID ŠPUNAR (17)

Narodil se v Brně. Studuje v předposledním ročníku brněnského gymnázia se zaměřením na programování. Kromě školy se věnuje svým projektům, které získaly postupem času podobu podnikání. „Normálně chodím do kanceláře, mám schůzky. Třeba nedávno jsme nestíhali, tak jsme s programátorem byli v kanceláři dvacet čtyři hodin.“ Aby se David mohl starat o své aktivity naplno, je už několik měsíců předčasně zplnoletěný.


Autor textu a fotky: Jakub Pavlovský

Editorka: Kateřina Čížková

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.