Doporučujeme

Mediální vzdělávání se čas od času dostává do veřejné debaty, je předmětem rozhovorů, článků, reportáží, vycházejí k němu studie. Příležitostně se také objevují nové didaktické materiály, otevírají se kurzy a semináře pro vyučující a konají se akce pro studenty. Podívejte se na výběr novinek, článků a událostí, které považujeme za inspirativní. 

Konference (Ne)bezpečí na síti

Konference k mediálnímu vzdělávání, která se zaměřuje na rizika v prostředí sociálních sítí, se uskuteční 18. října v Centru současného umění DOX. Odborníci v panelové debatě proberou nebezpečí závislosti na internetu, kyberšikany, nenávistných projevů a dezinformací. Čekají Vás také workshopy a projekce filmu doprovázená besedou se známým youtuberem Kovym

Více informací

VÝZKUM: Mladí a nová média

Každý druhý středoškolák ihned po probuzení zkontroluje sociální sítě. Ty jsou pro ně nejpoužívanějším prostředkem elektronické komunikace a nejčastějším zdrojem informací o aktuálních společenských a politických tématech. Doprovázejí je všude, i ve škole. Jen  13 % studentů uvedlo, že se na sociální sítě při výuce nikdy nedívá, 39 % je kontroluje naopak často.

Více informací

Dezinformace před volbami

V souvislosti s blížícími se volbami do Poslanecké sněmovny začala organizace Prague Security Studies Institute vydávat týdenní newsletter s názvem České volby v éře dezinformací, v němž sledují jaké příspěvky a témata rezonují na dezinformačních webech. V době předvolebních debat má napilno má také projekt Demagog.cz, který ověřuje faktické výroky politiků. 

Více informací

Boj Facebooku proti fake news

Sociální sítě i webové vyhledávače přijímají opatření, která mají omezit dopad fake news neboli falešných zpráv. Nejviditelnější je v tomto směru Facebook, který začal s označováním lživých zpráv a snaží se také stránky a účty šířící dezinformace odstřihnout od reklamy. 

Více informací

Výzkum o stavu mediální výchovy na středních školách

Jeden svět na školách uskutečnil reprezentativní výzkum, který mapuje stav výuky mediální výchovy na českých středních školách. Jako první tak přináší rozsáhlejší data, se kterými se dá dále pracovat.

Více informací

Výzkumy: Češi neznají vlastníky médií a netrápí je to. Děti nedají bez smartphonu ani ránu

V květnu se objevily výsledky dvou zajímavých šetření týkajících se médií. Reprezentativní výzkum agentury STEM/MARK zjišťoval, jak Češi vnímají vlastnictví médií a jejich nezávislost. Studie společnosti Nielsen Admosphere se zabývala tím, jak děti využívají nové technologie. 

Více informací

Přednášky a workshopy k informačnímu vzdělávání

Tvorba a evaluace informací - to jsou hlavní témata letošního Národního informačního semináře (NASIV), který se uskuteční v Brně 13. a 14. 6. Účastníky čekají přednášky týkající se mediální a informační gramotnost a mohou si vybrat také ze 13 workshopů.

Více informací

OECD: Školy mají učit rozpoznávat fake news

Ředitel pro vzdělávání v OECD, Andreas Schleicher,  pro BBC uvedl, že by se studenti měli umět orientovat v digitálním prostředí a odhalovat nepravdivé zprávy. Tyto dovednosti by měly být součástí globální kompetence, která bude od roku 2018 součástí mezinárodních testů PISA.

Více informací

Týdny mediálního vzdělávání – Na pravdě záleží

Debaty s novináři a mediálními odborníky, DVD s filmem o fake news, publikaci s analýzami mediálních sdělení a další materiály k mediálnímu vzdělávání - to vše nabízíme zdarma školám, které se připojují k Týdnům mediálního vzdělávání. Registrujeme jich zatím více než 150. Je mezi nimi už vaše škola? 

Více informací