Doporučujeme

Mediální vzdělávání se čas od času dostává do veřejné debaty, je předmětem rozhovorů, článků, reportáží, vycházejí k němu studie. Příležitostně se také objevují nové didaktické materiály, otevírají se kurzy a semináře pro vyučující a konají se akce pro studenty. Podívejte se na výběr novinek, článků a událostí, které považujeme za inspirativní. 

Věříme veřejnoprávním médiím

Zpráva Digital News Report vydávaná Oxfordskou univerzitou a Reuters Institute porovnává, jak lidé v 37 zemích přistupují k médiím. Jednou ze zkoumaných zemí je pravidelně Česká republika. Zpráva odhaluje, jaká média lidé nejčastěji používají a jakým nejvíce důvěřují. 

Více informací

Postoje Američanů k fake news

Podle průzkumu Mothmoutské univerzity se tři čtvrtiny Američanů domnívají, že velké televize a média šíří falešné zprávy (fake news): podle 31 % pravidelně, podle 46 % příležitostně.  Počet Američanů, kteří si myslí, že tradiční média šíří fake news, vzrostl meziročně o 14 %.

Více informací

Festival Jeden svět začne v březnu

Rozvoj digitálních technologií klade na člověka klade vysoké nároky – rozlišovat, co je pravda a co není, je stále složitější. Letošní ročník festivalu dokumentárních filmů  Jeden svět upozorňuje na informační přetížení  a vybízí k aktualizaci sytému. 

Více informací

Mezinárodní den svobody tisku

Svoboda médií není samozřejmostí. Blížící se Mezinárodní de svobody tisku, který připadá na 3. května, je příležitostí si to připomenout. Výročí vyhlásila v roce 1993 Organizace spojených národů. Datum 3.  května odkazuje k podpisu Windhoekské deklarace za podporu nezávislého a pluralitního tisku v Africe z roku 1991 , jejím cílem bylo zlepšit podmínky novinářů, kteří byli kvůli své práci často zastrašování a uvězňováni.

Více informací

Skrytá reklama u influencerů

Marketingová společnost Open Influence zjišťovala, jak uživatelé na sociálních sítích vnímají příspěvky influencerů (uživatelů, kteří mají velký vliv). Průzkum ukázal, že většina uživatelů příspěvky influencerů nevnímá jako reklamu. Čtyřicet procent si dokonce vůbec nevšimlo, že byly nějaké značky či produkty propagovány.

Více informací

Stav výuky mediální výchovy na středních školách

Vyučující považují mediální výchovu za důležitou, narážejí ale při její výuce na mnoho překážek a nedostatečnou podporu. To vyplývá z reprezentativního dotazníkového šetření mezi 218 vyučujícími mediální výchovy.

Více informací

Vražda investigativního novináře

Koncem února byl na Slovensku zavražděn investigativní novinář Ján Kuciak se svou partnerkou. Byl zabit kvůli své práci? Co to znamená pro další novináře? A jak to ovlivnilo Slovensko? Přečtěte si, jak to vidí lidé, kteří s Kuciakem pracovali. 

Více informací

Newsroom: pořad o médiích

Česká televize nabízí na ČT24 každý týden krátký pořad Newsroom, který se věnuje aktuálnímu mediálnímu dění. Umožňuje také nahlédnout do zákulisí práce  novinářů, reportérů a dalších lidí z mediální branže. Pořad lze sledovat i na internetu. 

Více informací

Konference Média a volby

V posledním půlroce se konaly dvoje volby - parlamentní a prezidentské. Oběma přecházely předvolební kampaně. Jak se vydařily z marketingového hlediska? Jaká byla strategie stran a kandidátů? O předvolebním dění informovala média. Jak se na to novináři připravovali? Mediálně-vzdělávací konference Média a volby nabídne panelové debaty s odborníky i workshopy. Prohlédněte si program a přihlaste se

Více informací

Kdo šíří nejvíce hoaxů? Senioři

Výzkum Starci na netu realizovaný Univerzitou Palackého v Olomouci a společností Seznam.cz odhalil, že lidé starší 65 let velmi často posílají svým známým e-maily. Zprávy o politickém dění šíří touto formou šestkrát víc než mladší lidé.  Mezi přeposílanými zprávami jsou i hoaxy a dezinformace.  

Více informací

Předvolební dezinformace vrcholí

Po prvním kole prezidentských voleb značně stoupl objem dezinformací, které se šíří především na internetu. Nepravdivé zprávy se týkají obou kandidátů.  Množství dezinformací je tak velké, že někteří mediální analytici a novináři mluví o koordinovaných dezinformačních kampaních.

Více informací

Strategie v prezidentských kampaních

Co uškodilo a co pomohlo jednotlivým kandidátům k jejich volebnímu výsledku? Jak často při svých vystoupeních uváděli zavádějící nebo nepravdivé informace? Jaký dopad mohou mít na výsledek druhého kola televizní debaty? Tyto otázky budou součástí debaty, která se uskuteční ve čtvrtek 25. 1. od 17:30 na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Akce je součástí cyklu Rozpravy o českých médiích, které pořádá každý měsíc Institut komunikačních studií a žurnalistiky.

Více informací

Hra: Novinářem na jeden den

Jak pracují novináři v krizových situacích? Vyšší odborná škola publicistiky přichystala pro studenty středních škol akční hru. Je založena na metodě zážitkové pedagogiky, tzv. eduLARP (Live Action Role Playing). Jde o simulaci reálné situace, která se stane mediální událostí. Studenti si přitom vyzkouší jednotlivé role „lidí okolo médií“. Dozvědí se, jak vznikají „mediální kauzy“ a jaké mohou být jejich následky. Hravou formou si osvojí základní principy mediálního světa, naučí se vnímat média s kritickým odstupem.

Více informací

Jak číst předvolební průzkumy. Kouzla s magickou hranicí 5 %

Volby do Poslanecké sněmovny jsou za námi, v roce 2018 budeme hlasovat pro své kandidáty na prezidenta a komunální politiky. Většina lidí předtím, než jde k volebním urnám, přemýšlí o tom, komu věnovat hlas. Jedním z faktorů, který jejich rozhodování ovlivňuje, jsou výsledky předvolebních průzkumů. Není ale průzkum jako průzkum. Jak se dá s grafy čarovat, přibližuje článek Roberta Břešťana, který byl publikován na webu HlídacíPes.org a který přinášíme v Bulletinu v plném znění.

Více informací

Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení

Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny, země se státem řízenou cenzurou, uskutečnili experiment. Umožnili 1800 studentům navštěvovat blokované weby a motivovali je ke sledování zpráv. 

Více informací

Facebook experimentuje se zobrazováním příspěvků

Milionům uživatelů Facebooku se nezobrazují na hlavní stránce příspěvky stránek a skupin. Na změnu, kterou sociální síť testuje v šesti státech, konkrétně na Slovensku, v Bolívii, Guatemale, Kambodži, Srbsku a Srí Lance, si stěžují firmy, média i uživatelé. 

Více informací

Jak chránit děti před riziky na internetu?

V říjnu se uskutečnila mediálně-vzdělávací konference (Ne)bezpečí na síti. Vyučující ze základních a středních škol se dozvěděli více o rizicích i příležitostech v prostředí sociálních sítí. Lucie Šťastná z Univerzity Karlovy, která se zabývá mediální výchovou v rodině a mediální gramotností, nabízí odborný kontext k tématům konference a odkazy na související výzkumy.

Více informací

Konference (Ne)bezpečí na síti

Konference k mediálnímu vzdělávání, která se zaměřuje na rizika v prostředí sociálních sítí, se uskuteční 18. října v Centru současného umění DOX. Odborníci v panelové debatě proberou nebezpečí závislosti na internetu, kyberšikany, nenávistných projevů a dezinformací. Čekají Vás také workshopy a projekce filmu doprovázená besedou se známým youtuberem Kovym

Více informací

VÝZKUM: Mladí a nová média

Každý druhý středoškolák ihned po probuzení zkontroluje sociální sítě. Ty jsou pro ně nejpoužívanějším prostředkem elektronické komunikace a nejčastějším zdrojem informací o aktuálních společenských a politických tématech. Doprovázejí je všude, i ve škole. Jen  13 % studentů uvedlo, že se na sociální sítě při výuce nikdy nedívá, 39 % je kontroluje naopak často.

Více informací

Výzkumy: Češi neznají vlastníky médií a netrápí je to. Děti nedají bez smartphonu ani ránu

V květnu se objevily výsledky dvou zajímavých šetření týkajících se médií. Reprezentativní výzkum agentury STEM/MARK zjišťoval, jak Češi vnímají vlastnictví médií a jejich nezávislost. Studie společnosti Nielsen Admosphere se zabývala tím, jak děti využívají nové technologie. 

Více informací

Týdny mediálního vzdělávání – Na pravdě záleží

Debaty s novináři a mediálními odborníky, DVD s filmem o fake news, publikaci s analýzami mediálních sdělení a další materiály k mediálnímu vzdělávání - to vše nabízíme zdarma školám, které se připojují k Týdnům mediálního vzdělávání. Registrujeme jich zatím více než 150. Je mezi nimi už vaše škola? 

Více informací

Výzkum o stavu mediální výchovy na středních školách

Jeden svět na školách uskutečnil reprezentativní výzkum, který mapuje stav výuky mediální výchovy na českých středních školách. Jako první tak přináší rozsáhlejší data, se kterými se dá dále pracovat.

Více informací

Přednášky a workshopy k informačnímu vzdělávání

Tvorba a evaluace informací - to jsou hlavní témata letošního Národního informačního semináře (NASIV), který se uskuteční v Brně 13. a 14. 6. Účastníky čekají přednášky týkající se mediální a informační gramotnost a mohou si vybrat také ze 13 workshopů.

Více informací

Boj Facebooku proti fake news

Sociální sítě i webové vyhledávače přijímají opatření, která mají omezit dopad fake news neboli falešných zpráv. Nejviditelnější je v tomto směru Facebook, který začal s označováním lživých zpráv a snaží se také stránky a účty šířící dezinformace odstřihnout od reklamy. 

Více informací

Dezinformace před volbami

V souvislosti s blížícími se volbami do Poslanecké sněmovny začala organizace Prague Security Studies Institute vydávat týdenní newsletter s názvem České volby v éře dezinformací, v němž sledují jaké příspěvky a témata rezonují na dezinformačních webech. V době předvolebních debat má napilno má také projekt Demagog.cz, který ověřuje faktické výroky politiků. 

Více informací

OECD: Školy mají učit rozpoznávat fake news

Ředitel pro vzdělávání v OECD, Andreas Schleicher,  pro BBC uvedl, že by se studenti měli umět orientovat v digitálním prostředí a odhalovat nepravdivé zprávy. Tyto dovednosti by měly být součástí globální kompetence, která bude od roku 2018 součástí mezinárodních testů PISA.

Více informací