Boj Facebooku proti fake news 

Sociální sítě i webové vyhledávače přijímají opatření, která mají omezit dopad fake news neboli falešných zpráv. Nejviditelnější je v tomto směru Facebook, který začal s označováním lživých zpráv a snaží se také stránky a účty šířící dezinformace odstřihnout od reklamy. 

Problém falešných zpráv se dostal centra pozornosti po amerických prezidentských volbách. Ty se sice konaly už před více než 10 měsíci, ale stále se objevují další informace o fake news, které během nich kolovaly. Facebook začátkem září zveřejnil závěry svého vyšetřování - odhalil 470 falešných facebookových účtů, které byly napojeny na ruskou farmu internetových trollů a nakoupily 3300 politických reklam na Facebooku za více než 100 000 dolarů. Identifikoval také dalších 22000 reklam politického charakteru placených z amerických účtů, které byly nastaveny v ruštině. Tyto účty podle serveru COMPUTERWORLD.cz oslovily až 70 milionů uživatelů. 

 

OZNAČOVÁNÍ FALEŠNÝCH ZPRÁV TAGY PŘÍLIŠ NEFUNGUJE

Facebook začal (zatím) anglicky psané nepravdivé zprávy označovat tagy fake news. Zprávy ověřují třetí strany, především projekty, které se ověřováním faktů dlouhodobě zabývají.  V září publikovaná studie z americké Yaleovy univerzity ale poukazuje na to, že tagy příliš nesnižují důvěru v nepravdivé zprávy a mohou být naopak i kontraproduktivní. Jedním z důvodů je, že nelze označit všechny zprávy a lidé zvyklí na tagy automaticky berou zprávu bez něj jako důvěryhodnou. Nejnáchylnější skupinou, která může uvěřit dezinformacím, jsou podle výzkumu mladí lidé ve věku 18-26 let. Facebook ovšem kritizoval, že všichni účastníci studie nebyli každodenními uživateli této sociální sítě.

 

JAKÉ DALŠÍ KROKY FACEBOOK PODNIKL? 

Facebook snižuje dosah příspěvků uživatelů, kteří jich sdílejí více než 50 denně, nahlíží na ně totiž jako na potenciální šiřitele fake news. Stránky a účty, které šíří dezinformace, přijdou o možnost nakupovat reklamu, a propagovat tak své příspěvky. Totéž bude platit pro obsah, který láká na senzační titulky, jejichž jediným cílem je přimět čtenáře ke kliknutí a zhlédnutí přiložené reklamy (pro tento typ titulků se používá označení clickbait.)  Dalším opatřením má být usnadnění nahlašování závadného obsahu samotnými uživateli.