Politici a cesta na pohřeb Nelsona Mandely

Jan Beránek - Gymnázium Evolution Jižní Město, Praha 

"Nabízím tip na aktivitu, která je pro studenty vděčná díky zábavnosti (či skandálnosti) mediálního sdělení, se kterým pracuje, zároveň ale vybízí k zamyšlení nad politickou kulturou, a především nad otázkou hranice mezi soukromým a veřejným prostorem v době všudypřítomných nahrávacích zařízení, kdy se cokoliv může okamžitě objevit na internetu…"

Návrh postupu:

  1. Promítneme fotografii z Poslanecké sněmovny a vysvětlíme situační kontext. V prosinci 2013 zemřel Nelson Mandela, světoznámý politik, bojovník proti apartheidu, nositel Nobelovy ceny za mír a bývalý prezident Jihoafrické republiky. Chystá se oficiální pohřeb za účasti mnoha osobností a politiků z celého světa…
  2. O čem by se spolu mohli k tomuto tématu bavit předseda vlády České republiky se svým ministrem obrany zachycení na dobovém snímku během přestávky sněmovní schůze? Necháme studenty k otázce krátce fabulovat.
  3. Poté pustíme reportáž z Televizních novin: https://www.youtube.com/watch?v=erWGo7bgHYw
  4. Po ukázce vedeme diskuzi např. podle konceptu „5 klíčových otázek“ (Kdo?, Co?, Komu?, Jak?, Proč?)
  5. Reflexe: Ptáme se studentů - Jak hodnotíte postoje a vyjadřování politiků v nahrávce? Měli na parlamentní půdě komunikovat korektně a profesionálně i během přestávky, nebo měli právo na neformální soukromý hovor? Je správné, že nahrávka unikla do médií? Vnímáte jako nebezpečí, že díky moderním technologiím může být jakákoli situace bez našeho vědomí zaznamenána (vytržena z kontextu, upravena) a např. sdílena na internetu, třeba sociálních sítích? Kde jsou hranice soukromí a jak si ho chránit? Co když, dejme tomu, student pořídí  a zveřejní nahrávku učitele ze školní hodiny? Dokážete si představit další problematické situace?