DigiStories: Nela

Výuková videohra k tématu kyberšikany

DigiStories: Nela je videohra, díky které lze ve výuce otevřít téma kyberšikany interaktivní a poutavou formou. Hra realisticky ukazuje průběh kyberšikany, vtáhne účastníky do děje a žáci pochopí podobu i následky kyberšikany prostřednictvím vlastního prožitku.


Základní informace o výukové videohře DigiStories: Nela

Nela a Anežka jsou dlouholeté kamarádky. Chodí spolu do třídy, často se navštěvují a často spolu komunikují na sociálních sítích. Nela ráda natáčí videa a má již vybudovanou základnu sledujících. Na jedno takové natáčení si pozve i Anežku. Jak to dopadne? A jak se změní jejich vztah?

Ilustrativní příběh Nely poukazuje na fenomén dnešní doby – velká část života dětí se přesunula do online prostředí. Skryti za nicneříkajícími přezdívkami se mohou stát kýmkoliv, na sociálních sítích mohou ostatní neomezeně chválit i urážet. Napsat nenávistný či zesměšňující komentář může být pro někoho zábavné a uvolňující, jenže hranice mezi vtipem a kyberšikanou je tenká.

  • Hra je součástí audiovizuální lekce DigiStories: Nela a je vhodná pro žáky ve věku 11–15 let.
  • Hra není určena jako samostatný výukový materiál, proto je třeba v hodině pokračovat reflexí a následnou diskuzí. Všechny doporučené aktivity jsou k dispozici v lekci.
  • Při probírání lekce je vhodné přizvat do výuky školního psychologa/psycholožku. Může se stát, že se někteří žáci s podobným zážitkem jako ve hře setkali a hraní hry v nich může vyvolat nepříjemné vzpomínky či pocity.

Zahrajte si videohru DigiStories: Nela

Pracovat s hrou ve výuce mohou všichni uživatelé přihlášení na našem portále JSNS.CZ.


Kyberšikana

Termínem kyberšikana označujeme psychickou šikanu v digitálním prostředí, která má za následek ublížení, zesměšnění,
ztrapnění nebo jiné poškození oběti. Probíhá pomocí informačních a komunikačních technologií (např. pomocí mobilu nebo
sociálních sítí).

Výzkum JSNS ukazuje, že čtyři z pěti škol mají zkušenost s kyberšikanou.

Kyberšikana je velice složité a závažné téma, které je obtížné vysvětlit formou standardní frontální výuky. Výuková videohra DigiStories: Nela se odehrává v chatu na sociální síti - v prostředí, které je žákům velmi blízké. Hra díky svému interaktivnímu a poutavému prostředí vtáhne žáky do děje a v roli hlavní hrdinky příběhu si tak mohou na vlastní kůži prožít, jaké je potýkat se s šikanou na internetu. Prožitkové aktivity tohoto typu mají dlouhodobý edukativní efekt a umožňují zažít situace v bezpečném prostředí.

Autoři hry

Videohru DigiStories: Nela připravil tým vzdělávacího programu JSNS ve spolupráci s oceňovaným herním studiem Charles Games.

Partneři hry

Mé oblíbené filmy

Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce

Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.