Dnešní svět je propojený i rozdělený zároveň. A také velmi různorodý. Někde žijí lidé v blahobytu, jinde v bídě. Globální vzdělávání nás seznamuje s problémy, kterým čelí lidé v jiných, méně šťastných, částech světa – s chudobou, migrací, dětskou prací. Otevírá téma fair trade, přináší informace o rozvojové spolupráci a seznamuje nás s lidmi, kteří ještě žijí podle původních tradic.

Díky GV se učíme spoluzodpovědnosti za svět, ve kterém žijeme, a solidaritě s těmi, kteří to aktuálně potřebují.

2. úroveň: Rozvíjíme povědomí o globálních souvislostech

Prošli jste 1. úrovní? Můžete pokračovat v prohlubování tématu s dalšími lekcemi níže.

Dnešní svět je propojený, osudy těch méně šťastných se nás týkají a ovlivňují nás. Hledejte další příklady propojenosti světa, otevřete nová globální a rozvojová témata s dalšími AV lekcemi.

  • Klíčová témata pro ZŠ: chudoba, dětská práce, krizové oblasti, rozvojová spolupráce, migrace
  • Klíčová témata pro SŠ: fair trade, dětská práce, krizové oblasti, migrace
  • Časová náročnost: 4 vyučovací hodiny
  • Je to úroveň pro vás, pokud: Globální témata považujete za důležitá a potřebujete se za relativně málo času dostat více pod povrch?

Pro základní školy

Doporučený věk: 8+

Škola v Kálú

Sahra Mosawi / Afghánistán / 2012 / 10 min. / dabing

Devítiletá Fakhereh z Afghánistánu nechce být jen pastýřkou koz. Baví ji učení, navštěvuje právě třetí třídu. Do školy ale chodí pěšky a cesta jí trvá dvě a půl hodiny. V Afghánistánu má vzdělání pouze pět procent žen, ostatní jsou negramotné.

Aktivita: Seznamte se, prosím  (45 min. včetně projekce)

Žáci se seznámí se základními geografickými, kulturními, politickými a demografickými informacemi o Afghánistánu a zamyslí se nad způsobem života jeho obyvatel.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Škola v Kálú

8+ / 45 min.

Devítiletá Fakhereh z Afghánistánu nechce být jen pastýřkou koz. Cesta do školy jí ale trvá dvě a půl hodiny.

Zavřít

Žirafa v nesnázích

Pascale Hecquet / Belgie, Francie / 2007 / 12 min. / dabing

Hravý animovaný snímek s řadou vtipných momentů velmi výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi vypořádat téměř každý uprchlík, Žirafu nevyjímaje.

Aktivita: Co znamená opustit domov? (45 min. včetně projekce)

Žáci reflektují, co pro ně znamená domov a osoby či věci, které jej tvoří. Vyzkouší si některé obtížné situace, ve kterých se ocitá uprchlík v cizí zemi.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Žirafa v nesnázích

9+ / 45 min.

Jednoho dne Žirafa zjistí, že jí místní samovládce odpojil vodu. Jakmile se vzepře jeho nespravedlivému činu, je ze své domoviny vyhoštěna.

Zavřít

Jsem tu nový

Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / dabing

Osmiletý Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se již nemůže dočkat nového domova v ubytovně holandského městečka. A hlavně nových kamarádů ve škole. Problém je, že jim zatím vůbec nerozumí.

Aktivita: Jsem tu nový (60 min. včetně projekce)

Aktivita nenásilnou formou otvírá téma uprchlictví. Žáci se zamyslí nad důvody, které mohou vést lidi k opuštění jejich domovů.

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Jsem tu nový

8+ / 60 min.

Osmiletý Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře.

Zavřít

Pro střední školy

Doporučený věk: 16+

Férová móda

Johannes Kizler / Německo / 2011 / 1 min. / titulky

Není všechno zlato, co se třpytí. Stylové oblečení, které si kupujeme v módních obchodech, dost možná ušily chudé děti v rozvojovém světě.

Aktivita: Příběh oblečení (60 min. včetně projekce)

Žáci se seznámí s podmínkami, při nichž se vyrábí látky a oblečení prodávané (nejen) ve velkých módních řetězcích a zamyslí se, jak mohou tyto podmínky ovlivnit svým chováním.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Férová móda

13+ / 60 min.

Stylové oblečení, které si kupujeme v módních obchodech, dost možná ušily chudé děti v rozvojovém světě.

Zavřít

Narozeniny

Save the children Velká Británie 2013 / 1 min. titulky

Série kratičkých záběrů ukazuje, jak dramaticky se změnil během jednoho roku život syrské dívky.

Doporučená aktivita: Moje narozeniny (45 min. včetně projekce)

Aktivita vede k zamyšlení nad žebříčkem hodnot. Žáci konfrontují své hodnoty s hodnotami dětí, které žijí v oblastech zasažených konfliktem, a uvědomí si, že válka není jen pojem z minulosti.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Narozeniny

14+ / 45 min.

Série kratičkých záběrů ukazuje, jak dramaticky se změnil během jednoho roku život syrské dívky.

Zavřít

Na kole za svobodou

Alistair Oldham Velká Británie 2009 18 min. titulky

Parta nadšenců v anglickém Bristolu odstartovala jedinečný projektSbírají po městě stará a odložená kola a s pomocí zájemců z řad uprchlíků je dávají dohromady.

Aktivita: Na které straně stojíš (45 min. včetně projekce)

Během diskuze nad výroky o uprchlictví si žáci formují své názory a postoje k dané problematice a učí se slyšet odlišné názory na kontroverzní téma.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Na kole za svobodou

12+ / 45 min.

V anglickém Bristolu evidují na čtyři stovky žadatelů o azyl. Nemohou být oficiálně zaměstnáni a pětatřicet liber týdně stačí nanejvýš na levné jídlo.

Zavřít

Máte prostor a čas na další témata a lekce? Přejděte na 3. úroveň.

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.