8. Obchod s naší pozorností
Reklama se na náš řítí ze všech stran. Radí, prodává, nabízí, přesvědčuje. Mnoho lidí obtěžuje, přesto má svůj význam například pro fungování médií. V této kapitole vám reklamu představíme z různých úhlů.
Reklama se na náš řítí ze všech stran. Radí, prodává, nabízí, přesvědčuje. Mnoho lidí obtěžuje, přesto má svůj význam například pro fungování médií. V této kapitole vám reklamu představíme z různých úhlů.
Řešení plakátu najdete na konci kapitoly.
Vlastně nezáleží na tom, co nám reklama prodává, je to jenom hra s naší pozorností různými prostředky.
Je taková reklama, která se svým obsahem a formou sdělení nedá jako reklama zcela jasně identifikovat. Buď kvůli opomenutí zadavatele, zpracovatele či šiřitele, nebo – častěji – záměrně. Skrytá reklama de facto klame spotřebitele tím, že vyvolává dojem, že se o reklamu nejedná. Mezi výhody skryté reklamy patří zejména:
I když řadu diváků a čtenářů reklama na internetu obtěžuje, je třeba na ni pohlížet jako na nutné zlo. Respektive jako na – svého druhu – daň. Daň za konzumaci internetového obsahu, který je zdarma jen zdánlivě. Za obsah, který musí někdo vytvářet (zejména na zpravodajských serverech), se platí právě prostřednictvím reklamy. Pro řadu internetových stránek je také reklama hlavním zdrojem příjmů. Internetové prohlížeče sice umožňují nainstalovat si doplňky (adblocky), díky nimž se reklama nezobrazuje, to však znamená jediné – tvůrci obsahu přicházejí o finanční zdroje, což v konečném důsledku může vést k omezení pestrosti nabídky. Často však lidem nevadí ani tak reklama samotná jako fakt, že se jí internetové firmy, jako je Google nebo Facebook, snaží čtenáři ušít na míru, personalizovat ji. Například podle toho, o čem psal, jaká klíčová slova vyhledával, jaké stránky navštívil. Taková reklama může být únavná a obtěžující. Nabídku takových reklam lze regulovat například v nastavení soukromí a reklamy (adssettings.google.com/authenticated).
Dokument prostřednictvím rozhovorů ukazuje, co si myslí mladé slečny o médiích a o způsobu, jakým ovlivňují jejich život. Dovídáme se, jak vnímají mediální obraz „krásné, sexy dívky“ a si co myslí o pořadech propagujících různé diety a plastickou chirurgii.
www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/analyza/billboard
Politické strany před volbami oslovují voliče plakáty a billboardy. Jak na ně lze aplikovat „5 klíčových otázek“? Podívejte se na příklad analýzy billboardu z voleb do Senátu.
Téměř polovina velkých českých firem spolupracuje s youtubery na propagaci svých produktů a služeb. Žáci se v aktivitě dostanou do role šéfů marketingu, kteří chystají novou kampaň, do níž chtějí youtubery zapojit. Jak by měli jejich produkt propagovat?
Zákonná regulace reklamy (www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40) - Na reklamy obecně se vztahující Zákon o regulaci reklamy (Zákon č. 40/1995 Sb).
Děti a média (www.detiamedia.cz/art/1618/zakon-o-regulaci-reklamy) - Pravidla pro reklamu oslovující osoby mladší 18 let shrnul web Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Rada pro reklamu (www.rpr.cz) - Jedná se o samoregulační orgán reklamního trhu. Byla založena v roce 1994 zadavateli, agenturami a médii. Vydala Etický kodex reklamy, který je dobrovolný a jde nad rámec pravidel, která musejí reklamy splňovat ze zákona.
Media Guru (www.mediaguru.cz) - Zpravodajský web o médiích, marketingu a reklamě. Najdete zde
i obsáhlý slovník mediálních pojmů.
MAM Marketing & Media (mam.cz) – Web k týdeníku Marketing & Media.
S jakými produkty se pojily vybrané reklamy?
Všechny tři zmíněné reklamy využívají stejnou strategii. Pracují s erotickými motivy, ženy ve všech třech reklamách jsou krásné a muži žádané. Reklamy budí zdání, že za to mohou propagované produkty, a že když si je koupíme, budeme také tak neodolatelně sexy.
Na kterém z následujících příkladů není reklama?
Otázka je chyták, na všech fotografiích je reklama. Jaká?