Doporučené lekce pro SOU a SOŠ
Lekce využijete především pro výuku ve společensko-vědních předmětech, v českém jazyce nebo při výuce historie. Najdete zde tipy na filmy, které jsou otestované vyučujícími ze SOŠ a SOU.
Lekce využijete především pro výuku ve společensko-vědních předmětech, v českém jazyce nebo při výuce historie. Najdete zde tipy na filmy, které jsou otestované vyučujícími ze SOŠ a SOU.
Rozklikněte si boxy s filmy a přečtete si rady a doporučení od vašich kolegyň a kolegů.
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Absurdita zneužití sportu
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Absurdita zneužití sportu
Ivan Biel / Česká republika / 2010 / 57 min. / 15–21 let
Dvojnásobní mistři světa v hokeji byli místo obhajoby titulu v roce 1950 zatčeni StB a čelili odsouzení za velezradu.
Přehrát film (57 min.)
Plná verze lekce
(15+, 90 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí s osudy perzekuovaných hokejistů v 50. letech 20. století. Uvědomí si, že totalitní režim neváhal zasáhnout i proti oblíbeným reprezentantům, mistrům světa. I z toho je patrná atmosféra strachu a pasivity, která ovládala tehdejší československou společnost.
„Aktivitu jsem realizovala s žáky 2. ročníku v ZSV. Diskutovali jsme o vlivu sportovců a umělců na veřejnost a o rozdílu mezi demokracií a totalitou. Film je zaujal, protože téma sportu je jim blízké, a aktivita podnítila srovnávání 50. let se současností."
Kristýna Hýblová Nenčevová, SŠ technická a zemědělská, Mohelnice
Informační texty: Otázky a odpovědi (perzekuce čs. sportovců, politické procesy)
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Několik vět o několika větách
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Několik vět o několika větách
Karel Strachota / Česká republika / 2014 / 42 min. / 12–21 let
Autentický deník osmnáctileté Ivany A., která osobitým pohledem reflektuje poslední rok existence komunistického Československa.
Přehrát film (42 min.)
Plná verze lekce
(13+, 90 min. včetně projekce)
Aktivita rozvíjí u žáků čtenářskou gramotnost a vede je k pochopení postojů a jednání lidí, kteří za totality v tehdejší ČSSR bojovali za základní hodnoty demokratické společnosti. Prostřednictvím textu Několik vět se žáci seznámí s petičním právem a peticí jako prostředkem přímé demokracie.
„Aktivita otevírá téma demokratizace společnosti a veřejného života. Téma, které je aktuální i dnes. Žáci nejčastěji podtrhávali jako ohrožené body 4 a 6. Z debaty vyplynulo, že ostatní body buď nevnímají v rámci společenského dění vůbec, nebo jim přijdou naplňované. Zároveň se v rámci diskuse otevřel i prostor pro to, co by mělo být cílem procesu demokratizace a kdo by se na něm měl podílet. Jen minimum jedinců souhlasilo s tvrzením, že každý z nich, a to třeba jen tím, že bude slušný – většina přehazovala zodpovědnost na vybrané zástupce. I přesto bych s aktivitou pracovala, člověk nikdy neví, jestli nedozrají k poznání, že začít se má u sebe, a tak je potřeba v nich tuto otázku neustále vzbuzovat.“
Tereza Vodičková, SSOŠ a SOU BEAN, s. r. o., Praha
Informační texty: Otázky a odpovědi (Palachův týden, Charta 77)
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář
2017 / 1 min. / titulky / 11–21 let
Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem řešíme i během společného stolování pracovní emaily.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší.
„Aktivitu jsem testovala s žáky prvního ročníku obchodní akademie. Spot jsem promítla na jejich žádost dvakrát – je hodně rychlý a někteří nestihli přečíst všechny texty napoprvé. Následovala práce s pracovním listem, která byla bez problémů, otázky jsou srozumitelné a jednoduché. Dělali jsme si ve třídě vlastní průzkum k otázce závislostí, což studenty velmi bavilo. Zjistili jsme, že většina studentů se cítí závislých (tím jsme došli k definování závislosti), pouze dvě studentky se snaží s tím bojovat (v určitý čas prostě vypnou telefon) a většina studentů má pocit, že jejich rodiče trpí závislostí na mobilu také.“
Petra Karfíková, Obchodní akademie a Střední odborná škola generála Františka Fajtla, Louny
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek
Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13–21 let
Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.
Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách.
„Na začátku hodiny jsme jako evokaci před filmem využili pomyslnou škálu od vášnivých hráčů až po ty, které hraní her vůbec nezajímá. Následovalo promítání filmu a reflexe metodou jednoho slova. Žáci uváděli slova jako úleva, smutek, smíření, realita, překvapení. Na konci hodiny jsme rozvinuli debatu na téma prevence nebo nápravy v případě problémů s hraním. Žáci navrhovali pevně stanovit čas všech činností, jiní namítali, že to nefunguje a že lepším krokem je najít si nový koníček v reálném světě.“
Zuzana Paseková, Karlínská obchodní akademie a VOŠE, Praha
Informační texty: Otázky a odpovědi (vituální realita, závislost na hrách)
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Platí to o všech?
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Platí to o všech?
Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15–21 let
Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů.
Přehrát film (27 min.)
Plná verze lekce
(15+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k pochopení, že žádné tvrzení, které se říká o nějaké skupině lidí, nikdy neplatí o všech jejích členech. Pomůže jim k tomu seznam tvrzení o jejich vlastní generaci, který dají společně dohromady, a následné vyjádření každého z nich, zda o něm konkrétní tvrzení říkají pravdu, či nikoli.
„Film výborně zafungoval. Studenti se aktivně pustili do práce nad otázkou příčin nenávisti a poslouchali se navzájem. Bylo zajímavé, že každá skupina pojala debatu trochu jinak. Studenti přemýšleli o tom, kam až Cornelius zašel, aby se mezi své vrstevníky dostal. Jako příčiny nenávisti uváděli například odlišnou kulturu, náboženství, menšinovou sexuální orientaci nebo také závist. Díky filmu a aktivitě měli studenti možnost podívat se na náš vztah k menšinám očima jednoho z nich, očima Cornelia. Studenti mají pocit, že ve filmu je vidět problém odjinud, a pohoršují se, jak se ke Corneliovi chovají místní. Jako nejsilnější momenty filmu studenti uváděli rvačky, pohled do zrcadla po zmlácení nebo tichý křik. Při příkladech tvrzení o mladých lidech studenti uváděli, že jsou často vnímáni jako lenoši, kteří se o nic nezajímají a tráví čas hlavně na mobilech.“
Ida Vohryzková, VOŠZ a Střední zdravotnická škola, Ústí nad Labem
Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik a vývoj rasismu)
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Je to na nás
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Je to na nás
Grant Baldwin / Kanada / 2014 / 33 min. / titulky / 13–21 let
Jenny a Grant jsou filmaři a milují jídlo. Nelíbí se jim ovšem způsob, jakým s ním lidé na Západě nakládají, a rozhodnou se půlročním projektem ukázat, kam až sahá problém plýtvání potravinami.
Přehrát film (33 min.)
Plná verze lekce
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky ke kritickému hodnocení zacházení s potravinami během celého procesu od produkce po spotřebu. Po projekci filmu žáci v kruhu diskutují možnosti změny svých návyků tak, aby snížili plýtvání potravinami.
„Studentky jsem rozdělila do čtveřic a každá čtveřice musela vymyslet a napsat na papír čtyři úsporná opatření. Takto se musely zapojit všechny. Poté každá skupina prezentovala své návrhy ostatním. Pustila jsem zbytek filmu a během projekce jsem podle odevzdaných seznamů napsala návrhy studentek na tabuli. Nejvíc diskutovaly o tom, zda by se odhodlaly vybírat kontejnery, i když by věděly, že potraviny jsou v původním obalu a nezávadné. Naprostá většina by se styděla. Z úsporných opatření převládlo zamrazování a zkrmení zbytků domácími zvířaty (polovina studentek bydlí na vesnici).“
Jana Beranová, Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim
Informační texty: Otázky a odpovědi (udržitelné chování, ekologická stopa)
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Koho sledujeme, čemu věříme
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Koho sledujeme, čemu věříme
JSNS / Česká republika / 2025 / 11 min. / titulky / 13–21 let
Jak může být umělá inteligence zneužita pro podvody, manipulaci a šikanu? Jaká jsou rizika zneužití deepfake a polidšťování AI avatarů? A proč potřebujeme nedokonalé lidské vzory a vztahy.
Přehrát film (11 min.)
Plná verze lekce
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita se věnuje rostoucímu fenoménu tak zvaných AI influencerů – uměle vytvořených vlivných osobností na sociálních sítích. Žáci si uvědomují hodnotu autentických lidských vztahů a zamýšlejí se, jak může přehnaná interakce s AI ovlivňovat naše vnímání reálného světa.
Informační texty: Otázky a odpovědi (deepfake, deepnude)
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Dopis
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Dopis
Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13–21 let
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
(13+, 45 min. včetně projekce)
Žáci píšou volnou formou dopis hlavnímu hrdinovi filmu, násilnickému fotbalovému hooligenovi, který je skrytý gay.
„Aktivitu jsem testovala ve druháku, ve třídě samých kluků. Ve třídě je žák gay. Již na začátku 1. ročníku jsem téma s žáky probírala, mluvíme o tom otevřeně. Ve třídě je to považováno za něco zcela normálního, běžného. Vedu je však k nulové toleranci vůči násilí. Reagovali tedy spíše na agresi, na drogy ve filmu. Byli pobouřeni, že hrdina bere drogy, že se potřebuje povzbuzovat a být násilník. Osvědčilo se mi se k filmu vrátit v soukromé diskusi se studenty, kdy jsme se večer spojili přes zoom (pozn. testováno v období lockdownu) a ve skupinkách jsme se o tématu začali znovu bavit. S odstupem času a v menších skupinkách po 4–5 byly jejich reakce už mírnější a začali muže spíše litovat. Uvědomovali si, jak je důležité mít kolem sebe lidi, kterým mohou říct, jaký mají problém, co je tíží, kterým mohou věřit. Jak je důležité, jaké kamarády mají. Říkali, že ihned po filmu, jak v něm viděli agresi, dostali sami bojovnou náladu a chtěli dát hooligenovi za jeho chování „přes pusu“.“
Zdeňka Lacmanová, Střední škola gastronomická a hotelová, Praha 4
Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští fanoušci hooligens, coming-out)
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jeden den v koncentračním táboře
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jeden den v koncentračním táboře
Pavel Štingl / Česká republika / 2000 / 49 min. / 11–14 let
Válka jí změnila život. Najednou nesměla chodit do školy, jezdit v tramvaji v prvním voze, musela nosit Davidovu hvězdu
Přehrát film (49 min.)
Plná verze lekce
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žákům umožňuje prostřednictvím informací z filmu, autentických archivních materiálů a dalších zdrojů poznat podmínky, ve kterých žili jejich vrstevníci v terezínském ghettu. Na základě zjištěných skutečností žáci ve skupinách vytvoří „popis“ jednoho terezínského dne.
Informační texty: Otázky a odpovědi (holocaust, pochody smrti)
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kdo jsem online?
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kdo jsem online?
Ellius Grace / Irsko / 2 min. / 11–21 let
I za sebevědomou fotkou na sociálních sítích se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím. Nejen náš život, ale ani realita ostatních nevypadá zdaleka tak dokonale jako její pečlivě vytvořená online prezentace.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se v rámci aktivity zamyslí nad obrazem, který o sobě vytváříme na sociálních sítích. Při tvorbě obsahu si uvědomí, jaká jsou možná úskalí sebeprezentace a sebestylizace na sociálních sítích a nakolik je sdílení vedené snahou o upřímnost a opravdovost.
„Videospot žáky okamžitě zaujal, rychle ho začali trefně komentovat a rozpoznávali stylizaci i záměry autorů. Překvapila mě míra kritiky žáků. Nikdo však nepřiznal, že by jejich vlastní upravené fotografie ztrácely autenticitu. Úpravy obhajovali nízkou kvalitou fotek. Žáci pracovali s videospotem poprvé. Nebyl čas na reflexi ani na podrobné rozebrání všech ukázek, každá dvojice stihla okomentovat jen jednu. Pro zrychlení úvodu navrhuji modifikaci. Místo práce ve dvojicích žáci hromadně zvedají ruce podle toho, kdy naposledy něco publikovali. Počty učitel zapíše a žáci pak uvedou příklady. Na konci hodiny se lze vrátit k otázce úprav a autenticity.“
Drena Čvorovič, Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola, Varnsdorf
Informační texty: Otázky a odpovědi (role sociálních sítí v našem životě, sdílení příspěvků online)
45–90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Proč ne?
45–90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Proč ne?
Helena Třeštíková / Česká republika / 2009 / 90 min. / 13–21 let
Časosběrný dokument mapuje čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí.
Přehrát film (90 min.)
Plná verze lekce
(13+, 45–90 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky ke skupinové diskusi o závislosti na drogách. Žáci si uvědomí, co drogy přinášejí a co naopak berou. Zjišťují, jakými zdravými a bezpečnými způsoby lze drogy nahradit. Dozví se, jak se může vytvořit závislost na drogách, jak se projevuje a co může být její příčinou. Dále si osvojují postupy a skutečnosti, které přispívají k prevenci závislostního chování.
|
„Žáci o Katčině příběhu diskutovali velmi emotivně, uváděli vlastní zkušenosti. Jedna žákyně již má za sebou těžkou drogovou závislost. Toho jsem využila a dala jí prostor ke sdílení vlastních zkušeností. Spolužáci ji poslouchali se zájmem a sami jí kladli doplňující otázky k tématu užívání drog a závislosti. Jako největší přínos shledávám, když o tématu hovoří člověk, který si vše prožil a mluví z vlastní zkušenosti.“ Eva Povová, Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Most |
Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik závislosti, vliv drog na člověka)
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Naši (ne)známí z internetu
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Naši (ne)známí z internetu
Hugh Mulhern / Irsko / 3 min. / 11–21 let
Sdílet svůj život online je dnes pro většinu mladých lidí samozřejmostí. Ví ale vždy, kdo se ve skutečnosti skrývá za něčím atraktivním profilem?
Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žáky seznamuje s riziky komunikace a sdílení intimních materiálů s lidmi z internetu. Cílem hodiny je ujasnit si, jak rozpoznat znaky falešného profilu a jak ověřit identitu člověka, se kterým komunikuji. Žáci nejprve sdílejí své zkušenosti s komunikací s neznámými lidmi na internetu a falešnými účty, poté hledají odpovědi na úvodní otázku a seznamují se s možnými postupy, jak falešnou identitu odhalit.
„Jak já, tak i žáci byli z aktivity nadšeni. Myslím si, že je i pro učitele velice obohacující, protože znalosti v této oblasti mají středoškoláci vynikající. Žáci pracovali výborně, ihned pochopili, co mají dělat. Spoustu věcí vysvětlili oni mně. Pouze časová dotace nestačila. Ale nebylo to tím, že bychom více diskutovali, čas měli řízený, ale i přesto jsme potřebovali na aktivitu 60 min. Videospot je velice přínosný a úderný (hrozné slovo, ale sedí mi na to). V krátkém čase je hodně řečeno. I žáci s ním byli spokojeni. Jenom jim trochu delší dobu trvalo, než pochopili, že film má dvě dějové linky. Učitel to ví, ale oni byli překvapeni. Žáci byli velmi aktivní v diskusi ohledně falešných profilů, orientovali se v možnostech, jak rozeznat fake profil, kde požádat o pomoc. Tato aktivita byla i pro mě velmi přínosná.“
Vladislava Řihošková, Střední odborná škola obchodu a služeb
|
|
Informační texty: Otázky a odpovědi (pravidla bezpečného chování na internetu, sexting)
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: CK Galaxy
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: CK Galaxy
Willem Timmers, Ilja Kok / Nizozemsko, Etiopie / 2011 / 25 min. / titulky / 12–21 let
Ženy kmene Mursi v Etiopii jsou známé svými talířky ve rtu a velkými náušnicemi, ale řada bizarních ozdob je nová a používají je hlavně tehdy, když za nimi přijíždějí turisté ochotní platit za exotické fotky. Film skrze setkání domorodé ženy a holandské turistky ukazuje ničivé dopady turismu na tradiční komunity.
Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce
(12+, 2 x 45 min. včetně projekce)
Pomocí popisu imaginární situace se žáci zamyslí nad způsoby chování člověka, který cestuje za poznáním do různých částí světa. Přes tuto zábavnou formu se pokusí formulovat zásady chování v neznámém sociokulturním prostředí.
„Aktivita se dá zvládnout v předepsaném čase, je zábavná, ale je nutné s ní pracovat zodpovědně, aby se z ní neztratil informační charakter. Doporučuji žákům specifikovat jednotlivé body dotazníku (např. u otázky „Marťan mě může zaznamenávat při práci“ je třeba uvést, že zisk většiny profesí se díky ekonomické krizi pohybuje hluboko pod jejich současným standardem). V závěrečné reflexi, která se provádí formou diskuse, je dobré celou aktivitu vztáhnout k zhlédnutému filmu, zamyslet se nad sebou samými v roli „Marťanů“ při návštěvě jiných kultur, ale i nad zaniklými kulturami. Doporučuji ptát se jednotlivě na hranice soukromí, proč by se nenechali sledovat o Vánocích apod., žáci se na základě otázek následně hezky rozmluvili. Dobré je začít povídáním: Představte si, že jsme se posunuli o 40 let dopředu a lidstvo udělalo obrovský posun v oblasti mezigalaktické komunikace a cestování...“
Tereza Vodičková, SSOŠ a SSOU BEAN, s. r. o., Praha
|
|
Informační texty: Otázky a odpovědi (původní kultury/národy, vliv turismu na tradiční kultury)
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak města spojila revoluce
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak města spojila revoluce
JSNS, Charles Games / 2024 / 30 min. / 11–21 let
Výuková revoluční hledací videohra Velvet 89 zachycuje příběhy obyčejných lidí, kteří přispěli k pádu komunistického režimu. Hra je vytvořena ve spolupráci s oceňovaným herním studiem Charles Games.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita provede žáky výukovou videohrou Velvet 89, seznámí je se zásadními okamžiky sametové revoluce a vede je k tomu, aby si uvědomili regionální přesahy sametové revoluce a vnímali motivace obyčejných lidí, kteří se rozhodli vyjít do ulic.
Informační texty: Otázky a odpovědi (průběh sametové revoluce)