Týdny mediálního vzdělávání 2017

První ročník Týdnů mediálního vzdělávání nesl motto NA PRAVDĚ ZÁLEŽÍ. Chtěli jsme tím zdůraznit, že v době, která bývá označována jako „postfaktická“, a v situaci, kdy tradiční masová média ztrácejí váhu, kdy po internetu kolují statisíce „hoaxů“ a „fake news“ a každý den probíhá zápas mezi pravdou a lží, nesmíme na hledání pravdy rezignovat. Mezi fakty a dezinformacemi není často snadné rozlišovat, přesto se o to musíme snažit.

Týdny mediálního vzdělávání 2017 v číslech

  • Zapojilo se celkem 43 novinářů, 6 mediálních odborníků a 11 spolupracujících organizací
  • Přihlásilo se celkem 167 škol, z toho 19 % pražských a 81 % mimopražských
  • Z celkového počtu 38 % tvořily ZŠ, 34 % gymnázia a 28 % SOŠ a SOU
  • Celkem 85 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 15 % seminář se spolupracující organizací
  • Dokument Nic než lži zhlédlo 80 % škol
  • Celých 99 % přihlášených škol by se do projektu zapojilo znovu 
  • Přibližně 7500 žáků se dozvědělo více o světě médií

Týdny mediálního vzdělávání 2017 zahájila 22. května 2017 panelová diskuze s novináři.

Diskutovali Marek Wollner z Reportéři ČT, Sabina Slonková z Neovlivní.cz, Veronika Sedláčková z Českého rozhlasu, Robert Břešťan z HlídacíPes.org a Silvie Lauder z Respektu. Debatu vedl Jindřich Šídlo, šéfreportér webu Seznam Zprávy. 


Jaké materiály školy obdržely

Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů: 

DVD s filmem

Nic než lži (Tim White, Velká Británie, 2017, 26 min.). Film zkoumá fenomén falešných zpráv („fake news“) – jejich historii i současnou podobu. 

Publikace Na pravdě záleží

Tištěná příručka Na pravdě záleží určená vyučujícím obsahuje Analýzy mediálních sdělení podle metodické koncepce „5 klíčových otázek", tipy jak na internetu nenaletět a Mapu AV lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání. 

Speciál DEZINFORMACE časopisu Respekt

Speciální vydání 27 textů, které se věnují dezinformacím a fake news.

Výběr článků k aktuálním tématům

Zajímavé a aktuální články o proměnách médií a novinářské práce, o pozadí alternativních webů a dezinformačních kanálů na YouTube, o fenoménu falešných zpráv, nechybějí ukázky hoaxů.  

Plakáty s metodikou "5 klíčových otázek"

Pět otázek, které bychom si měli položit, když posuzujeme mediální sdělení. 

 

Kdo se účastnil ročníku 2017

Na debaty po celé republice vyjelo 49 novinářů a mediálních odborníků, jejichž podrobný seznam najdete zde.

Na tomto odkaze pak najdete seznam 11 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.

V roce 2017 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, ČTK, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Rádio Svobodná Evropa, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy 

Závěrečná zpráva Týdnů mediálního vzdělávání 2017 ke stažení

 

               Chci odebírat Bulletin

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.