Týdny mediálního vzdělávání 2019

Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání navázal na úspěšné předešlé dva ročníky a opět nabídl školám zajímavé aktivity zaměřené na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků a studentů po celé České republice.

TMV 2019 v číslech:

  • Zapojilo se 128 škol, z toho 21 % pražských a 79 % mimopražských
  • Proběhlo 93 diskuzí s 58 novináři a mediálními odborníky. 
  • Uskutečnilo se 23 seminářů. 
  • Spolupracovalo 16 organizací. 
  • Žáci vykonali 12 návštěv v partnerských redakcích.
  • Ze zapojených škol tvořily 33,5 % ZŠ, 33,5 % gymnázia a 32,8 % SOŠ a SOU.
  • Celkem 72,6 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 18 % seminář se spolupracující organizací a 9,4 % škol se zúčastnilo exkurze v partnerských redakcích.
  • Přibližně 84 % škol promítlo žákům dokumentární film z naší nabídky.
  • Celých 100 % přihlášených škol by se dle zpětné vazby do projektu zapojilo znovu.
  • Přibližně 5529 žáků se dozvědělo více o světě médií. 

Jak své zapojení do TMV 2019 hodnotí vyučující:

„Do Týdnů mediálního vzdělávání jsme se zapojili, abychom studenty prostřednictvím novinářské osobnosti motivovali ke kritickému přístupu k informacím z médií, seznámili je s každodenní novinářskou prací, případně nalákali ke studiu žurnalistiky (někteří o ní uvažují).“

Petr Matula, Gymnázium Tišnov

 

„Studenti měli možnost setkat se s opravdovými profesionály, kteří dokáží mladé zaujmout a mají jim co říct. Letošní debata s panem Vizinou, vedoucím kulturní redakce České televize, byla naprosto perfektní a studenti byli nadšení, stejně jako v loňském roce při diskuzi s panem Rozsypalem z Českého rozhlasu.“ 

Marcela Svatáková, Střední škola gastronomická a hotelová Praha

 

„Beseda s panem Pirklem dne 4.6. v 9. třídě byla úžasná, byl velice otevřený, komunikativní, žádná otázka, kterých padalo moc, prakticky nepřetržitě, nezůstala nezodpovězena. Dnes jsme pokračovali MQ Testerem, což dobře navazovalo. Děkuji za spolupráci a zprostředkování této možnosti.“

Karla Střílková, Základní škola a Mateřská škola T.G. Masaryka Fulnek

 

„Považuji mediální výchovu za důležitou. Promítám studentům dokumenty z webu JSNŠ. Návštěva odborníka z praxe podtrhne důležitost některých sdělení a pomůže studentům vytvořit osobní vztah k tématům kvality médií, dezinformací a důležitosti korektního informačního prostoru.“

Marcela Hašková, Gymnázium Příbram

Celou fotogalerii si můžete prohlédnout zde.

Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání zahájila 20. května 2019 panelová diskuze s novináři

Hosty debaty byli šéfredaktorka ČTK, Radka Marková, šéfredaktor Deníku N, Pavel Tomášek, a redaktorka Českého rozhlasu Marie Bastlová. Debatu moderoval Adam Široký, finalista soutěže Hledá se LEADr. z roku 2016. 
Na záznam debaty se můžete podívat zde:

Kdo se účastnil ročníku 2019

Do letošního ročníku se zapojilo 63 novinářů a mediálních odborníků, kteří s žáky a studenty debatovali o mediálních tématech.

Školy měly také možnost účastnit se exkurzí do 6 partnerských redakcí.

Na tomto odkaze najdete seznam 16 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.

 

V roce 2019 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, Český rozhlas – Radiožurnál, Český rozhlas Plus, Česká tisková kancelář, Deník N, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy a Radio Wave.


Jaké materiály školy obdržely

Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů: 


USB flash disk s filmy

Mimořádná zpráva (Tomáš Bojar, Česká republika, 2018, 32 min.) Film v rámci jednoho dne zblízka sleduje práci novinářů ve zpravodajských redakcích České televize a Hospodářských novin. 

Kdo trolí Ameriku (Ahmed Shihab-Eldin, Spojené státy, 2018, 12 min.) Film se zamýšlí nad tím, jaké mohou mít fake news reálné důsledky.


Příručka Být v obraze 2

Publikace Být v obraze 2 je určena všem, kdo chtějí přispět k posilování mediální gramotnosti. Zejména pak vyučujícím na druhém stupni základních škol a na středních školách po celé České republice.


Sada "opravdických" plakátů

Sada hravou formou nabízí vhled do devíti různých mediálních témat, od ověřování zdrojů po nenávistné projevy na internetu. 


Publikace O Pravdu?

Tištěná příručka O pravdu? určená vyučujícím obsahuje doprovodné texty k plakátům, tipy na aktivity do školní výuky, přehled materiálů a AV lekcí k mediálnímu vzdělávání a představení metodické koncepce „5 klíčových otázek“.

 

Tisková zpráva Týdnů mediálního vzdělávání 2019 ke stažení.

 

               Chci odebírat Bulletin

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.