Týdny mediálního vzdělávání 2019

Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání navázal na úspěšné předešlé dva ročníky a opět nabídl školám zajímavé aktivity zaměřené na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků a studentů po celé České republice.

TMV 2019 v číslech:

  • Zapojilo se 128 škol, z toho 21 % pražských a 79 % mimopražských
  • Proběhlo 93 diskuzí s 58 novináři a mediálními odborníky. 
  • Uskutečnilo se 23 seminářů. 
  • Spolupracovalo 16 organizací. 
  • Žáci vykonali 12 návštěv v partnerských redakcích.
  • Ze zapojených škol tvořily 33,5 % ZŠ, 33,5 % gymnázia a 32,8 % SOŠ a SOU.
  • Celkem 72,6 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 18 % seminář se spolupracující organizací a 9,4 % škol se zúčastnilo exkurze v partnerských redakcích.
  • Přibližně 84 % škol promítlo žákům dokumentární film z naší nabídky.
  • Celých 100 % přihlášených škol by se dle zpětné vazby do projektu zapojilo znovu.
  • Přibližně 5529 žáků se dozvědělo více o světě médií. 

Jak své zapojení do TMV 2019 hodnotí vyučující:

„Do Týdnů mediálního vzdělávání jsme se zapojili, abychom studenty prostřednictvím novinářské osobnosti motivovali ke kritickému přístupu k informacím z médií, seznámili je s každodenní novinářskou prací, případně nalákali ke studiu žurnalistiky (někteří o ní uvažují).“

Petr Matula, Gymnázium Tišnov

 

„Studenti měli možnost setkat se s opravdovými profesionály, kteří dokáží mladé zaujmout a mají jim co říct. Letošní debata s panem Vizinou, vedoucím kulturní redakce České televize, byla naprosto perfektní a studenti byli nadšení, stejně jako v loňském roce při diskuzi s panem Rozsypalem z Českého rozhlasu.“ 

Marcela Svatáková, Střední škola gastronomická a hotelová Praha

 

„Beseda s panem Pirklem dne 4.6. v 9. třídě byla úžasná, byl velice otevřený, komunikativní, žádná otázka, kterých padalo moc, prakticky nepřetržitě, nezůstala nezodpovězena. Dnes jsme pokračovali MQ Testerem, což dobře navazovalo. Děkuji za spolupráci a zprostředkování této možnosti.“

Karla Střílková, Základní škola a Mateřská škola T.G. Masaryka Fulnek

 

„Považuji mediální výchovu za důležitou. Promítám studentům dokumenty z webu JSNŠ. Návštěva odborníka z praxe podtrhne důležitost některých sdělení a pomůže studentům vytvořit osobní vztah k tématům kvality médií, dezinformací a důležitosti korektního informačního prostoru.“

Marcela Hašková, Gymnázium Příbram

Celou fotogalerii si můžete prohlédnout zde.

Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání zahájila 20. května 2019 panelová diskuze s novináři

Hosty debaty byli šéfredaktorka ČTK, Radka Marková, šéfredaktor Deníku N, Pavel Tomášek, a redaktorka Českého rozhlasu Marie Bastlová. Debatu moderoval Adam Široký, finalista soutěže Hledá se LEADr. z roku 2016. 
Na záznam debaty se můžete podívat zde:

Kdo se účastnil ročníku 2019

Do letošního ročníku se zapojilo 63 novinářů a mediálních odborníků, kteří s žáky a studenty debatovali o mediálních tématech.

Školy měly také možnost účastnit se exkurzí do 6 partnerských redakcí.

Na tomto odkaze najdete seznam 16 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.

 

V roce 2019 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, Český rozhlas – Radiožurnál, Český rozhlas Plus, Česká tisková kancelář, Deník N, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy a Radio Wave.


Jaké materiály školy obdržely

Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů: 


USB flash disk s filmy

Mimořádná zpráva (Tomáš Bojar, Česká republika, 2018, 32 min.) Film v rámci jednoho dne zblízka sleduje práci novinářů ve zpravodajských redakcích České televize a Hospodářských novin. 

Kdo trolí Ameriku (Ahmed Shihab-Eldin, Spojené státy, 2018, 12 min.) Film se zamýšlí nad tím, jaké mohou mít fake news reálné důsledky.


Příručka Být v obraze 2

Publikace Být v obraze 2 je určena všem, kdo chtějí přispět k posilování mediální gramotnosti. Zejména pak vyučujícím na druhém stupni základních škol a na středních školách po celé České republice.


Sada "opravdických" plakátů

Sada hravou formou nabízí vhled do devíti různých mediálních témat, od ověřování zdrojů po nenávistné projevy na internetu. 


Publikace O Pravdu?

Tištěná příručka O pravdu? určená vyučujícím obsahuje doprovodné texty k plakátům, tipy na aktivity do školní výuky, přehled materiálů a AV lekcí k mediálnímu vzdělávání a představení metodické koncepce „5 klíčových otázek“.

 

Tisková zpráva Týdnů mediálního vzdělávání 2019 ke stažení.

Zpřístupnění filmů žákům

 

Upozornění pro vyučující

Všichni vyučující, kteří mají bezplatnou registraci na našem portále, mohou zpřístupnit jakýkoliv film žákům.

Volbou Zpřístupnit žákům zahrnutou u všech lekcí, je možné vygenerovat přístupové údaje pro žáky.