5. díl: Média žáků základních škol

Kolik času tráví děti na internetu? Jakým aktivitám se na něm denně věnují? Jaké sociální sítě nejčastěji využívají? Co je TikTok? V článku shrnujeme data z aktuálních výzkumů a popisujeme dětmi nejčastěji využívaní sociální sítě.

Média a děti – data z výzkumů:

Digitální zařízení a doba strávená online

 Z výzkumu EU Kids online 2020 vyplývá, že mezi českými dětmi je:

nejčastěji využívaným digitálním zařízením jsou mobilní telefony

  • mobily denně využívá 82 % dětí ve věku 9-16 let, 43 % využívá denně počítač nebo laptop a 18 % tablet

na smartphonech je připojeno k internetu neustále nebo vícekrát za den 

  • 36 % dětí ve věku 9-11 let
  • 66 % dětí ve věku 12-14 let
  • 88 % 15-16letých 

děti stráví online průměrně

  • 114 minut děti ve věku 9-11 let
  • 182 minut  děti ve věku 12-14 let 
  • 252 minut 15-16letí  

 

Aktivity dětí na internetu

Výzkum EU Kids online 2020 zjišťoval také, jak často se děti v jednotlivých státech věnují denně dotazovaným online aktivitám. Níže vidíte % dětí, které v ČR na internetu denně:

sledují videa

  • 65 % 9-11letých
  • 79 % 12-14letých
  • 81 % 15-16letých 

hrají online hry

  • 45 % 9-11letých
  • 45 % 12-14letých
  • 39 % 15-16letých

využívají internet k plnění domácích úkolů

  • 10 % 9-11letých
  • 21 % 12-14letých
  • 37 % 15-16letých

využívají sociální sí

  • 40 % 9-11letých
  • 77 % 12-14letých
  • 93 % 15-16letých 

Níže najdete graf k používání sociálních sítí podle věku z výzkumu České děti v kybersvětě, který publikovalo v roce 2019 E-bezpečí 

Zdroj: E-bezpečí 

 

Co dále děti dělají denně online? Níže je průměr pro děti ve věku 9-16 let (bez rozdělení do jednotlivých věkových kategorií), zdrojem je opět EU kids online

  • poslouchají hudbu online 68 % dětí 
  • komunikují s přáteli nebo rodinou  – 70 % dětí
  • vyhledávají si ceny věcí, které by si chtěly koupit – 27 % dětí
  • vyhledávají zpravodajství – 19 % dětí 

 

Nejvyužívanější sociální sítě

Podle výzkumu České děti v kybersvětě, který publikovalo v roce 2019 E-bezpečí, využívají děti (zejména ve věku 10-17 let) aktivně zejména následující sociální sítě:

Zdroj: E-bezpečí

 

TikTok je zabarvený kvůli tomu, že výrazně narostl oproti předchozímu výzkumu. Tato sociální síť je specifická mimo jiné tím, že ji využívají velmi mladí uživatelé – děti do 12 let. 

Zdroj: E-bezpečí

 

Základní informace o vybraných sociálních sítích  

Instagram – sociální síť založená na sdílení fotografií, které lze skrze různé filtry upravovat; vznikla v roce 2010, v roce 2012 ji koupil Facebook. 

Na portálu nabízíme 2 audiovizuální lekce, které pronikají do tématu hlouběji  –  jednak lekci Holka z Instagramu o dívce, která je na Instagramu téměř neustále a skrze nahrávané fotky se seberealizuje i navazuje kontakty, a #FollowMe o problematice falešných účtů na této platformě. Obě lekce zahrnují informační texty pro vyučující s názvem Otázky a odpovědi.

 

 

 

Snapchat – mobilní aplikace především ke sdílení fotek.  Fotografie se po zobrazení mažou. V roce 2011 aplikaci vytvořila trojice Američanů.

Přečtěte si článek na webu E-bezpečí, o tom, jak zabezpečit dětem na Snapchatu účet

 

 

 

 

 

TikTok – mobilní aplikace pro vytváření a sdílení krátkých (v řádu sekund) videí, videa mají často hudební podkres nebo různé efekty.  Vyvinula se z aplikace Musical.ly, kterou v roce 201 odkoupila čínská společnost ByteDance. Za krátkou dobu získala velkou oblibu mezi malými dětmi, jak však upozorňuje Kamil Kopecký z E-bezpečí, má mnohá rizika.

 

 

 

 

 

Twitch  Twitch.tv je platforma pro živé vysílání. Byla založena v červnu 2011. Druh tohoto vysílání se zaměřuje především na videohry, vysílání soutěží eSports a další podobné akce s herním účelem, ale i hudbu, umění, či Talk Show.

 

 

 

 

 

Tellonym – sociální síť na které si kdokoliv může vytvořit účet a pokládat anonymně otázky a odpovídat na otázky jiných. Funguje stejně jako jiné sociální sítě – lidé/děti tam mají profily a mohou spolu komunikovat. Zásadní (a zásadně problematická) je tam ale možnost psát anonymní zprávy – ty vidí na počátku jenom příjemce a teprve poté, co se na ně rozhodne odpovědět, se otázka i odpověď objeví na profilu příjemce. Veřejně. Přečtěte si o Tellonymu více.

 

Česká mediální krajina: 1. díl | 2. díl | 3. díl | 4. díl | 5. díl

 

               Chci odebírat Bulletin

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.