Mediální lahůdka

Aktuální témata ze světa médií, která si podle našeho názoru zaslouží pozornost. Události zasazujeme do kontextu a nabízíme tipy do výuky. Jsme přesvědčeni, že i studenti ocení, když se budete v hodinách věnovat aktuálnímu společenskému dění.

Analýza předvolebních billboardů

Nadcházející komunální a senátní volby nabízejí příležitost prozkoumat podobou aktuálního politického marketingu. Politické subjekty využívají k oslovení voličů různé nástroje, mezi nimi stále i velkoplošné reklamní plochy. Prezentace na těchto nosičích je specifická tím, že vyžaduje vizuální atraktivitu a stručnost: musí zaujmout naši pozornost a předat rychle komunikované sdělení. 

Více informací

Pravda z kolotoče II

Server Aeronet je jeden z českých alternativních zpravodajských webů. Není známé, kdo ho provozuje, ani kdo vytváří obsah webu. Nejaktivnější autor vystupuje pod pseudonymem Vedoucí Kolotoče. Reportéři ČT pátrali po lidech v pozadí Aeronetu už před dvěma roky. Nyní se ve spolupráci s Respektem do investigativní činnosti znovu pustili. Co vypátrali?

Více informací

Bezpečnost dat na Facebooku: Kauza Cambridge Analytica

Akcie Facebooku strmě poklesly, miliony lidí v USA zrušily svůj účet a zakladatel firmy Mark Zuckerberg se musel zodpovídal před senátory USA o tom, jak chrání data uživatelů Facebooku. Co se stalo? V březnu vyplulo na povrch, že britská poradenská společnost Cambridge Analytica získala skrze facebookovou aplikaci přístup k datům 87 milionů uživatelů a tyto údaje využila pro cílení kampaně Donalda Trumpa.  

Více informací

Youtubeři a reklama

Téměř polovina velkých českých firem spolupracuje s youtubery na propagaci svých produktů a služeb. Žáci se v aktivitě dostanou do role šéfů marketingu, kteří chystají novou kampaň, do níž chtějí youtubery zapojit. Jak by měli jejich produkt propagovat? 

Více informací

Titulní strany novin

Získáváme z různých médií stejné informace? Jaké zprávy jednotlivá média považují za nejdůležitější? U novin je to zpravidla snadněji pozorovatelné než u zpravodajských webů, proto jsme připravili aktivitu, v níž žáci porovnávají titulní stránky českých celostátních deníků.

Více informací

Analýza vyváženosti ČT a ČRo vzbuzuje kritiku

V prosinci se začaly objevovat články o tom, že Česká televize a Český rozhlas před krajskými a senátními volbami neinformovaly objektivně a stranily TOP 09. Opírají se o analýzu Centra pro mediální studia. Ta je však v mnoha směrech problematická

Více informací

Kolik nenávisti dokáže vyvolat fotka s prvňáčky?

Teplický deník publikuje každý týden tablo s dětmi, které začaly chodit do první třídy. Jedna z těchto fotografií, která se objevila začátkem listopadu, vyvolala velké množství nenávistných komentářů. Důvod? Na fotografii bylo více dětí, které mají arabské, romské nebo vietnamské rodiče.

Více informací

Nikdo nám nediktuje, o čem smíme psát

Velkou oblibu si v posledních letech získaly weby, které samy sebe označují jako alternativu k mainstreamovým, tradičním médiím. Ta jsou podle jejich názoru poplatná svým vlastníkům a také ekonomickým a politickým zájmům. Údajně zamlčují pravdu a cenzurují informace, které jsou jim nepohodlné. Sebe pak tzv. „alternativní weby“ označují za nezávislé informační zdroje odhalující nepříjemné pravdy.

Více informací

Modrá velryba na obzoru

Těžko hledat někoho, kdo v dubnu či květnu neslyšel o děsivé hře z hlubin internetu, která vede děti a mládež k páchání sebevražd. Je Modrá velryba skutečná, nebo je to hoax, tedy poplašná zpráva, která se šíří a živí právě tím, jak vyděšení rodiče a instituce bijí na poplach? Dnes už odpověď známe.

Více informací

Oblíbená Adriana

Tento měsíc nás zaujal příběh o atraktivní dívce Adrianě a jejím facebookovém profilu. Krásných slečen je na Facebooku mnoho, Adriana je ale něčím výjimečná. V reálném životě totiž neexistuje. Její profil vytvořil muž, který provozuje dezinformační weby. Proč se uchýlil k psaní příspěvků pod falešnou identitou?

Více informací