KDO? (5 klíčových otázek)
Za každým mediálním sdělením stojí konkrétní lidé, kteří ho vytvořili. Mají nějakou životní zkušenost, názor, osobní motivace. A často pak navíc také nějakou profesní dovednost či expertizu – žurnalistickou, marketingovou, tvůrčí, obchodní.
|
KDO?
- Kdo sdělení vytvořil a kdo ho šíří?
- Co o autorovi víme nebo můžeme dohledat?
- Jací další lidé nebo společnosti pomáhají sdělení šířit?
Plakát ke stažení: JPG, PDF
Řešení plakátu najdete níže.
|
Informace začne být mediálním sdělením v momentě, kdy ji zveřejní nějaké médium. V některých médiích je prosazována vysoká kontrola nad vznikem a šířením sdělení ze strany vedení, provozovatele nebo majitele daného média. Tito lidé sledují své vlastní zájmy, nejčastěji komerční, ale i další – například politické. V jiných médiích (například u sociálních sítí) je vznik a šíření sdělení do velké míry v rukou uživatelů daného média.
Když víme, kdo mediální sdělení vytvořil a kdo má kontrolu nad jeho vznikem a šířením, dovedeme toto sdělení zasadit do širšího kontextu, a pak snadněji pochopíme, proč vzniklo. Pokud tyto osoby svou identitu zatajují, je to výzva k ostražitosti.
Pokud není uveden konkrétní autor a není možné dohledat informace o něm ani jinde v rámci média, je třeba být obezřetný a pečlivě si zodpovědět i ostatní klíčové otázky: CO, KOMU, JAK a PROČ.
Doporučujeme podívat se na příklady analýzy mediálních sdělení podle 5 klíčových otázek.
Řešení cvičení
Označte důvěryhodná sdělení. Co víte o jejich autorech?
Kdo ještě může být autor?
- Autory mohou být naši kamarádi, rodiče a také mi sami, tedy kdokoliv s přístupem k interntu. Je proto třeba být obezřetný, kdo jaké informace sdílí a vyváří a zároveň se chovat odpovědně.
- Auterem mohou být i různé vzdělávací a výzkumné instituce a úřady (např. Český statistiký úřad, Akademie věd, Ministerstvo kultury apod.) V těchto případech bývá někdy uvedena jako autor celá instituce, která ručí za správnost a důvěryhodnost sdělení.
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho...
Rozbalit
Ukázka #1
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho šíří?
- Autory sdělení jsou Martin Nová, Denis Chripák , Jan Hejl a Josef Pazderka.
- Sdělení je publikováno na zpravodajském serveru Aktualne.cz.
Co o autorovi víme nebo můžeme dohledat?
Jací další lidé nebo společnosti pomáhají sdělení šířit?
Zdroj: Aktuálně.cz, URL: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/valka-na-ukrajine-tajne-zpravy-odhaluji-zapojeni-ruska/r~2bf4cf2e176611ea9ec9ac1f6b220ee8/
Zavřít
×
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho...
Rozbalit
Ukázka #2
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho šíří?
- Sdělení je zveřejněno na serveru AC24.cz a jako autor je uvedena redakce (by Redakce - anglická předložky by znamená od)
Co o autorovi víme nebo můžeme dohledat?
- Jméno autora není u článku uvedeno. Pokud přejdem na odkaz by Redakce dostaneme se na Informace o redakci, kde je pouze seznam dalších podezřelých článků.
- Jméno autora neznáme a nemůžeme o něm ani nic vyhledat.
Jací další lidé nebo společnosti pomáhají sdělení šířit?
Zdroj ukátzek: AC24.cz
Zavřít
×
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho...
Rozbalit
Ukázka #3
Kdo sdělení vytvořil a kdo ho šíří?
- Sdělení je zveřejněno na účtu s názvem halamiho_memes. Nevíme, zda ho vytvořil správce účtu přímo vytvořil, nebo jen sdílí.
Co o autorovi víme nebo můžeme dohledat?
- Neznáme skutečné jméno správce účtu halamiho_memes.
- Pokud otevřeme profil účtu je zde uvedena pouze další předívmka "Memes strýčka Halamiho" a odkaz na YouTube kanál.
Jací další lidé nebo společnosti pomáhají sdělení šířit?
- Sdělení je šířeno prostřednictvím sociální sítě Instagram, která je součástí americké společnosti Meta Platforms.
- Instagram na Wikipedii
Zdroj: halamiho_memes, URL, https://www.instagram.com/p/CqOsNFkjh4U/
Zavřít
×
Užitečné odkazy
Tipy do výuky
AV lekce
Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?
Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?
První video se série lekcí Kovyho mediální ring se věnuje tomu, proč je důležité kdo je autorem sdělení a jaké informace je o něm možné zjistit. Ve videu Kovy stručně přestaví, kdo jsou novináři, jak fungují média a jaký je rozdíl mezi soukromými a veřejnoprávními médii.
Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace doporučené aktivity
Cíle lekce
- umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
- umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
- znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii
Zavřít
O médiích: Jak vznikají zprávy
O médiích: Jak vznikají zprávy
Film přibližuje divákům, jak vzniká zpravodajství a jakými principy a hodnotami se novináři řídí, když vybírají, jaké události pokrývat.
Film je součástí série tři filmů O médiích
Přehrát film (13 min.)
Film je vhodný pro žáky od 10 let.
Součástí AV lekce jsou doplňkové informace doporučené aktivity
Cíle lekce
- kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
- blíže se seznámit s prací novinářů a umět rozpoznat kvalitní zpravodajství
- získat povědomí o zpravodajských hodnotách
Zavřít
Mimořádná zpráva
V krátkém dokumentárním filmu z roku 2017 sledujeme přípravy redakce České televize a redakce Hospodářských novin na zásadní oznámení vrcholného politika, ke kterému má ovšem dojít na akci, kam není dovolen vstup novinářům. Film poskytuje unikátní pohled do zákulisí novinářské profese, přibližuje proces přípravy zpravodajství a ukazuje, jak se na něm různé profese podílejí. Zároveň film nastoluje zajímavé otázky týkající se novinářských hodnot a metod a také hranic mezi právem na soukromí a veřejným zájmem.
Přehrát film (32 min.)
Lekce je vhodná pro žáky od 13 let.
Součástí AV lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity pro žáky.
Cíle lekce
- poznat základní kroky vzniku zpráv: od porady až po výchozí mediální produkt
- mít povědomí o fungování redakcí v televizním a tištěném médiu
- uvědomit si rozdíly při tvorbě sdělení u veřejnoprávního a soukromého média, u televize a tištěných novin
Zavřít
Další doporučené materiály
Výukový plakát Kdo tam? nahlíží na problematiku...
Rozbalit
Kdo tam?
Výukový plakát Kdo tam? nahlíží na problematiku neznámého autorství z jiné perspektivy.
Hravou formou žáky seznamuje s problematikou falešných účtů a nebezpečím, která hrozí, pokud neznáme totožnost toho, kým si píšeme.
Plakát ke stažení: JPG, PDF
Plakát je součástí série O pravdu?
Zavřít
×
Použité zdroje:
SHARE Jeff, JOLLS Tessa a Elizabeth THOMAN. Five Key Question That Can Chante the World: Lesson Plans for Media Literacy. Center for Media Literacy, @ 2005, 2007. Dostupné z: https://www.medialit.org/sites/default/files/5KQ%20ClassroomGuide_1.pdf.
STRACHOTA Karel a kol. Na pravdě záleží. Praha: JSNS.CZ, 2017. ISBN: 978-8087456-82-8. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/pro_web_brozura_medialni_vzdelavani_1strana_72dpi.pdf.