Každodenní život za normalizace

Jak se žilo v Československu v dobách normalizace? Série vzpomínkových dokumentů nahlíží do každodenního života tehdejšího obyvatelstva, a to prostřednictvím autentických vzpomínek a příběhů o módě, dětství, práci, trávení volného času a životě ve městěch či na venkově.

Doporučené audiovizuální lekce: 

Dokumentární cyklus Vzpomínáme přibližuje každodenní život v socialistickém Československu. Díky své přístupné formě je vhodný také pro mladší žáky a žákyně na prvním stupni, a umožňuje jim tak porozumět historickým souvislostem a zamýšlet se nad normami a hodnotami tehdejšího režimu. 

Při práci s tematickými lekcemi doporučujeme zařadit reflexi pojmu ostalgie – tedy nostalgie po dobách socialismu, která bývá spojována s idealizovanou vzpomínkou na „jistoty“ minulého režimu. 

Vzpomínky pamětníků jsou cenným, ale subjektivním zdrojem historického poznání – mohou být ovlivněny emocemi, zkušenostmi i časovým odstupem. Vyučující by měli žáky a žákyně vést k tomu, aby výpovědi pamětníků vnímali jako jednu z interpretací minulosti, kterou je třeba kriticky posuzovat v kontextu dalších pramenů a souvislostí.

Informační text Ostalgie ve výuce naleznete u každé lekce zvlášť. 

Rozklikněte jednotlivé lekce pro další aktivity a materiály. 

Vzpomínáme: Co se nosilo

Filip Renč / Česká republika / 1999 / 19 min. 

Vzpomínáme: Co se nosilo

Filip Renč / Česká republika / 1999 / 19 min. 


Film se věnuje módě v dobách komunistické normalizace. Vzpomínky na červené trenýrky, „zvonáče“ neboli kalhoty do zvonu různých tvarů či barvy na textil značky Duha připomínají dobu, kdy si mladí lidé, kteří toužili být odlišní alespoň v oblékání, museli fádní podobu socialistické módy vylepšit vlastní improvizací.

 

Aktivita: MODEL Z DOBY MLÁDÍ TVÉ BABIČKY 

Žáci a žákyně se seznamují s běžným životem mladých lidí a fádností období normalizace, která byla charakterizovaná i oficiální módou.  Uvědomují si uniformitu tehdejší doby a snahu mladých se odlišit. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi, Ostalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci


Zavřít

Vzpomínáme: Na ulici

Andrea Prenghyová / Česká republika / 2000 / 19 min. 

Vzpomínáme: Na ulici

Andrea Prenghyová / Česká republika / 2000 / 19 min. 


V padesátých letech byla naše města téměř bez aut a ulice sloužily především dětským hrám. Auto si mohl koupit jen řádně angažovaný pracovník. V polovině 70. let už byla města auty celkem zaplněná, většinou však jen několika málo typy zakoupenými po čekání v několikadenní frontě. Proto si je motoristé vylepšovali nejrůznějšími módními doplňky, kterých byla na rozdíl od náhradních dílů na pultech dostatek.

 

Aktivita: SAMOPOHYB

Žáci a žákyně se v aktivitě seznamují s kulturou automobilismu v době komunismu. Identifikují příčiny a následky rostoucího počtu automobilů v České republice a zamýšlí se nad možnými způsoby budoucího řešení současné automobilové krize. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci 


Zavřít

Vzpomínáme: Svět dětí I.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min. 

Vzpomínáme: Svět dětí I.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min. 


Dokument mapuje svět dětství v komunistickém Československu 50. a 60. let minulého století. Ve vzpomínkách pamětníků ožívají nepříjemné dětské zážitky z uniformního a odlidštěného prostředí mateřské školy či školních cvičení civilní obrany. Prostřednictvím vzpomínek a dobových záběrů je zde zpřítomněna doba, kdy děti hrály hry převážně venku a kdy výběr hraček byl omezený. Vzpomíná se i na pionýrské šátky a dětského hrdinu komunistické propagandy, sovětského partyzána Meresjeva. 

 

Aktivita: VZPOMÍNKY NA ŠKOLKU

Žáci a žákyně se seznamují s běžným životem dětí z MŠ v době normalizace a hledají rozdíly mezi dětstvím v době komunismu a svým vlastním. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci


Zavřít

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min. 

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min. 


Dokument mapuje dětství v komunistickém Československu v období 70. a 80. let 20. století. Pamětníci vzpomínají na vytahané béžové punčocháče, na stavebnici Merkur, těžko dostupnou Rubikovu kostku nebo na celonoční stání ve frontě před obchodem s jízdními koly. Ukázky z instruktážních filmů a záznamy povinného nácviku chemických poplachů v plynových maskách a pláštěnkách připomínají všudypřítomnou obavu z jaderného útoku „imperialistických mocností“.

 

Aktivita: POJĎTE, PANE, BUDEME SI HRÁT!

Aktivita představuje hračky a hry, s nimiž si hrály děti za dob socialismu. Dokáží vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat.

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci 


Zavřít

Vzpomínáme: Svět sídliště

Milan Peer / Česká republika / 1999 / 19 min.

Vzpomínáme: Svět sídliště

Milan Peer / Česká republika / 1999 / 19 min.


Tvůrci snímku prozkoumávají, jak se žije lidem ve specifických podmínkách panelových domů. „Prvotní nadšení, že máme vlastní byt a jsme obklopeni samými mladými lidmi, z nás brzy vyprchalo. Byla tu špatná doprava, vše v okolí bylo rozkopané, nebyly tu obchody a dětem muselo stačit jedno malé pískoviště,“ vzpomíná jedna z pamětnic. Bezútěšný pohled na panelová sídliště podporoval i pocit podivné anonymity: kvůli slabým stěnách o sobě sousedé věděli téměř vše, aniž se vzájemně poznali. 

 

Aktivita: PANELÁČNÍCI

Aktivita učí žáky a žákyně vystihnout základní znaky života v socialistických sídlištích a rozumět souvislostem mezi způsobem bydlení, životním stylem a společenskou atmosférou doby. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci 


Zavřít

Vzpomínáme: V pracovním procesu

Andrea Prenghyová / Česká republika / 2000 / 19 min.

Vzpomínáme: V pracovním procesu

Andrea Prenghyová / Česká republika / 2000 / 19 min.


„Zpočátku jsme byli nadšení a na všelijaké brigády jsme chodili rádi. Brzy ale bylo naše nadšení zneužito a stala se z toho diktatura,“ vzpomíná v úvodu filmu jedna z pamětnic na „dobrovolně nedobrovolné“ víkendové pracovní brigády. S využitím úsměvných vzpomínek pamětníků film připomíná neutěšenou pracovní morálku v době komunismu (státní zaměstnanci většinou trávili na svých pracovištích čas vším možným, jen ne prací), absurdní plnění fiktivních závazků či existenci tzv. Brigád socialistické práce. 

 

Aktivita: BUĎ PRÁCI ČEST!

Žáci a žákyně se dozvídají o kultuře práce v době normalizace. Zamýšlí se nad absurditou proklamovaných hesel a přemýšlí o vlivu propagandy na myšlení lidí.

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

 

Otevřít lekci

 

 

 


Zavřít

Vzpomínáme: Víkendy

Kamila Vondrová / Česká republika / 2000 / 19 min.

Vzpomínáme: Víkendy

Kamila Vondrová / Česká republika / 2000 / 19 min.


Jednou z našich národních charakteristik je bezesporu masová záliba v chataření a chalupaření. Její kořeny souvisí s oblibou trampingu v dobách první republiky, naplno se však rozvinula až v době komunismu; zejména koncem 60. let, kdy byly postupně zrušeny pracovní soboty, a lidé mohli trávit na svých chatách celé víkendy. Úsměvné dobové záběry ukazují, jak se práce na zahrádce, natírání plotu a různé, někdy značně bizarní úpravy chat od jara do podzimu staly pravidelnými rituály.

 

Aktivita: UŽ ABY BYL VÍKEND!

Žáci a žákyně se seznamují s příklady trávení času o víkendech v době komunismu, porovnávají trávení volného času v době komunismu a v současnosti a uvědomují si výhody demokratického státu. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci


Zavřít

Vzpomínáme: Volný čas

Jakub Sommer / Česká republika / 2000 / 19 min.

Vzpomínáme: Volný čas

Jakub Sommer / Česká republika / 2000 / 19 min.


Jak v komunistickém Československu lidé trávili volný čas? Vzpomínky pražských pamětníků a pamětnic nejdříve zamíří na Matějskou pouť, více méně povinnou účast v Pionýru až k fenoménu divadla Semafor, k jedné z mála chytrých zábav v nudné šedi socialismu. Pozvolné uvolňování poměrů v zemi umožnilo vznik prvních rockových kapel, a mladí lidé si tak mohli užít taneční zábavy. V 80. letech začala televize bavit děti pořady typu Studio Kamarád či Magion a jednou z nejrozšířenějších mánií se stalo sbírání drobných plastikových písmenek, nejčastěji tzv. „céček“. 

 

Aktivita: VOLNÝ ČAS 

Aktivita ukazuje příklady trávení volného času v socialistickém Československu. Žáci a žákyně reflektují rozdíly mezi tehdy oficiálně povoleným a běžně nedostupným trávením volného času. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci 


Zavřít

Vzpomínáme: Za hranice všedních dní

Kamila Vondrová / Česká republika / 2000 / 19 min.

Vzpomínáme: Za hranice všedních dní

Kamila Vondrová / Česká republika / 2000 / 19 min.


Dokument popisuje možnosti, kterými se dalo vymanit z šedi socialistické každodennosti obemknuté neprostupnými státními hranicemi. Únik ze stereotypní nudy nesvobodného Československa řešili někteří lidé kempováním či trampingem, jiní stavbou hausbótů, autostopem a ti nejradikálnější pokusem o nelegální a životu nebezpečné překročení státních hranic směrem na západ.

 

Aktivita: ZA HRANICE JEN POD DOHLEDEM

Žáci a žákyně se dozvědí se, jak trávili volný čas lidé za socialismu, vysvětlí, za jakých podmínek mohli v tehdejší době lidé cestovat a uvědomí si výhody svobodného pohybu v současnost. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci


Zavřít

Vzpomínáme: Život na vsi

Štěpán Kačírek / Česká republika / 1999 / 19 min.

Vzpomínáme: Život na vsi

Štěpán Kačírek / Česká republika / 1999 / 19 min.


Snímek začíná ukázkou komunistického propagandistického filmu o výhodách společného hospodaření, kterým se komunisté v 50. letech snažili přimět drobné rolníky a statkáře ke vstupu do JZD (Jednotných zemědělských družstev). Ve filmu je však důraz kladen spíše na prožívání každodenního života na venkově v 70. a 80. letech minulého století (nedělní odpolední "čaje" s hudbou a tancem, myslivecké či hasičské zábavy atd.).

 

Aktivita: VÝROKY

Žáci a žákyně se dozvídají o proměnách českého venkova v době komunistického režimu. Seznamují se s dobovými výroky a snaží se k nim zaujmout vlastní stanovisko. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědiOstalgie ve výuce 

 

Otevřít lekci


Zavřít

Doprovodné materiály


Metodická příručka: Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými. Žáci se přitom učí, jak se ptát a zaznamenávat informace, jak vyprávět příběh a jak prezentovat výsledky své práce. Na konci projektu se rodiče zapojí do života školy při společném setkání, na němž děti shrnou své bádání.