16-19 let

Dospívajícím od 16 do 19 let je určena série videí Mediální ring 2, které se věnují pokročilejším tématům jako jsou zpravodajství, dezinformace nebo vliv sociální sítí na sebevědomí a mentální zdraví.  

Na videa navazuje pět interaktivních online kurzů mediálního vzdělávání, kterými provází reportér a Youtuber Janek Rubeš. Obsah kurzů a tipy a jak s nimi pracovat najdete v Průvodci online kurzy.  

Získané znalosti si mohou děti na závěr otestovat v měřiči mediální gramotnosti MQtesteru (2. a 3. úroveň).

 

Seznam témat: 

Zpravodajství 

  • Klíčová témata: zpravodajství, žurnalistika, novinářské hodnoty, fakticita, relevance, důvěryhodnost

Doporučený postup

  1. Podívejte se na video Mediální ring 2: Zpravodajství, které představuje principy kvalitní novinářské práce a její důležitost pro demokracii. 

  2. Projděte si související online kurz Zpravodajství – Jak poznat kvalitní zprávy od těch vylhaných? ve kterém si vyzkoušíte přípravu reportáže a seznámíte se novinářskými hodnotami a postupy. 

  3. Natrénujte si některé aspekty novinářské práce pomocí výukových plakátů Zpravodajský DJ a Kouzelná moc titulku.

  4. Pro starší děti je určeno video Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme) týkající se reprezentace názorů v médií a jejich vlivu na veřejné mínění.

 

Manipulace a dezinformace

  • Klíčová témata:  falešné zprávy (fake news), hoax, dezinformační kampaně, důvěra, fakta a názory, ověřování zdrojů, parodie a satyra

Doporučený postup

  1. Podívejte se na video Mediální ring 2: Dezinformace, které na konkrétních příklade ilustruje vznik a šíření falešných zpráv. Novinář Martin Veselovský představí praktické rady, jak odlišit kvalitní zpravodajství od polopravd a konspiračních teorií.

  2. Projděte si společně související Online kurz Dezinformace s podtitulem Jak nenaletět fake news?, během kterého si nacvičíte základní postupny pro rozpoznávání dezinformací.

  3. Na závěr si zahrajte Dezinformační hru ve které se snažíte vyhrát volby šířením dezinformací. 

 

Sociální sítě a bezpečná komunikace

  • Klíčová témata: sociální sítě, sociálně bubliny, krádež identity, falešné profily, digitální stopa

Doporučený postup

  1. Podívejte se na video Mediání ring 2: Kyberbezpečí zaměřené na bezpečné chování na internetu.

  2. Projděte si Online kurz Kyberbezpečí s podtitulem Jak se lépe chránit v kyberprostoru? který dospívající seznamuje se vznikem a fungováním digitální stopy. Při plnění praktických úkolů se učí zvažovat důsledky svého působení na internetu. 

  3. Promítněte si video Mediální ring 2: Sociální bubliny o tom, jaké dopady může mít konzumace obsahu řízeného algoritmy na náš obraz světa a jak může vést až k radikalizaci společnosti.

  4. Online kurz Sociální bubliny s podtitulem Jak fungují mechanismy sociálních sítí? umožní dětem vyzkoušet si, jak souhlasné nebo nesouhlasné názory ovlivňují jejich vlastní myšlení a komunikaci. 

 

Marketing a reklama

  • Klíčová témata: marketing, reklama, sběr osobních dat, přesvědčovací techniky, influenceři, algoritmy

Doporučený postup

  1. Podívejte na video Mediální ring 2: Reklam a marketing které dospívající seznamuje s přesvědčovacími strategiemi reklam.

  2. Projděte si Online kurz Marketing a reklama, kde si můžete vyzkoušet rozpoznat placenou reklamu nebo se vžít do role podnikatele propagujícího své zboží. 

Propaganda

  • Klíčová témata: propaganda, dezinformace, informační válka, trolling, manipulace, důvěra

Doporučený postup

  1. Podívejte se na AV lekce, které vznikli ještě před ruskou invazí na Ukrajinu. Reportáž České televize 2015: Rusko-ukrajinská informační válka popisuje fungování ruské propagandy. Video Ruská propaganda v Česku, se pak zaměřuje na specifika informační války v české digitálním prostoru. 

  2. Ruské propagandě v souvislosti s invazí na Ukrajinu se věnuje video 2022: Ruská informační válka. 

  3. Podívejte se také na ukázky dobové propagandy na výukovém plakátu S propagandou na věčné časy.

  4. Na závěr si projděte diagram na plakátu  Trollím, tedy jsem a ujistěte se, že nejste jedním z trollů, kteří devalvují komunikaci na internetu a jsou snadno zneužitelní v probíhající informační válce .